KPN wil belangrijke wijzigingen doorvoeren

Onderdeel van de nieuwe wind die door KPN gaat waaien is een strategisch plan voor de periode tot 2021 of 2022. Marktonderzoeker Telecompaper vindt dit vanwege grote ontwikkelingen op de Nederlandse markt een logische stap van KPN. Vanwege de sterke concurrentie op de Nederlandse markt van vaste en mobiele diensten daalt de omzet van het telecombedrijf. Hierdoor is het noodzakelijk de kosten te verlagen. Parallel met de dalende omzet is een spectaculaire groei van dataverkeer waarneembaar. Hierdoor is KPN genoodzaakt forse investeringen in de eigen netwerken te doen. Hierdoor is KPN eveneens in staat om de netwerken naar de nieuwste technologische standaarden op te waarderen.
Bezuiniging
Maar om de investeringen te kunnen bekostigen, moet KPN in uitgavekosten snijden. De bezuinigingen leiden volgens Telecompaper tot baanverlies. De marktonderzoeker verwacht een ontslagronde waarbij 1500 of zelfs meer banen bij het telecombedrijf verloren gaan. Dit kan gevolgen hebben voor de klantenservice. KPN scoort op dit punt al enige tijd zeer goed. De mond tot mond reclame van de eigen klanten is belangrijk voor de aanwas van nieuwe klanten.