Kritiek experts op metingen kijkcijfers door SKO
De manier waarop de kijkcijfers worden gemeten door de Stichting Kijkcijfer Onderzoek (SKO) ligt, niet voor het eerst, onder vuur. Deze methode zou achterhaald zijn.
13 augustus 2016
comments 5

Media-experts menen dat het huidige kijkcijferonderzoek van Stichting Kijk Onderzoek achterhaald is. Dit melden BroadcastMagazine en het NPO Radio 1 Mediaforum gebaseerd op het AD. Via een steekproef met 1250 kastjes meet de stichting SKO het kijkgedrag van de Nederlandse tv-kijker. De experts menen dat het meten van het kijkgedrag tegenwoordig veel beter kan via de informatie die kabelaars zelf verzamelen via de digitale decoders.
RTL bouwt alternatief voor metingen
RTL bouwt aan een eigen technisch platform voor het meten van
kijkgedrag. Volgens Bert
Habets van RTL is de SKO-meting nu nog wel 'superrelevant', maar RTL is ook gesprek met een aantal kabelaars. Het meten via de digitale kabeldecoders stuit wel op privacybezwaren, maar de kabelaars zelf zwakken het
privacy-dilemma af door het te vergelijken met het toestaan van cookies
bij internetwebsites. In het verleden lag UPC al eens onder vuur toen bleek dat via de interactieve decoders de kijkcijfers werden gemeten en UPC zo alles van de klant wist.
RTLkijkcijfersSKOKabel