‘Kritiek op Viaplay is terecht’

Voor klanten van Viaplay is het te hopen dat de frisse wind die sinds dit jaar door de streamingdienst lijkt te waaien, gaat aantrekken tot en krachtige lentestorm. Dit is nodig om het beschadigde imago dat het bedrijf de afgelopen drie jaar heeft opgelopen weer enigszins te herstellen. De lijst van incidenten is lang. Abonnees kregen te horen kregen dat hun apparatuur niet in orde was. Viaplay gaf de schuld aan onvoldoende capaciteit bij internetproviders als KPN, Ziggo en Odido. Ook stopte de streamingdienst te vroeg met het leveren van diensten aan abonnees met een jaarabonnement. Alles kwam de afgelopen jaren voorbij, en soms wel meer dan eens. De teneur van de kant van Viaplay: ‘aan ons ligt het niet’.
Andere toon
Het is daarom verfrissend dat Viaplay nu een bepaalde vorm van zelfreflectie laat zien. Niet uit de mond van de leiding, maar van de nieuw aangetrokken Formule 1-anchor Rob Kamphues. In De Telegraaf spreekt Kamphues eerlijke woorden over zijn nieuwe werkgever. “Kijk, de kritiek op Viaplay is terecht. De stream moet het wel doen”, aldus Kamphues. Ook geeft hij aan dat de Zweedse eigenaar voorheen een te grote vinger in de Nederlandse pap had. “En er moet bij die zender nog meer gelachen worden, iets wat de eigenaar in Scandinavië geloof ik lange tijd tegenhield. Gelukkig vaart de Nederlandse tak nu wat meer haar eigen koers.”
Eerder gezegd
Vanaf het eerste moment dat Viaplay in Nederland actief was drukten critici al de vinger op dezelfde zere plek. ‘Zweden is Nederland niet, Nederlanders hebben een heel andere mentaliteit’, zo luidde de kritiek. Overigens ziet Rob Kamphues – die bij Ziggo Sport wegvloog om bij Viaplay te kunnen landen – zich niet als de redder van de Formule 1-zender.