Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Lapt Viaplay met gokreclame Nederlandse wetgeving aan de laars?

    Het uitzenden van ongevraagde en onaangekondigde reclame tijdens een live voetbalwedstrijd kan Viaplay wel eens duur komen te staan.
    Jarco Kriek
    20 augustus 2023
    comments 0
    Lapt Viaplay met gokreclame Nederlandse wetgeving aan de laars?
    Foto Getty Images

    In de twaalfde minuut van de live uitzending van de Engelse Premier League voetbalwedstrijd Liverpool – Bournemouth was plots een reclamebanner boven in het beeld te zien. Een handeling van de streamingdienst die op zichzelf niet verboden is. Opvallend is het echter wel. In Nederland zijn zelfs op een ‘open net’ kanaal als RTL 7 en Veronica – commerciële zenders waar vaker live Europese voetbalwedstrijden live worden uitgezonden – geen gerichte reclame-uitingen van commerciële partners te zien; hooguit verwijzingen naar eigen programma’s. Dat dit nu gebeurt bij de duurste streamingdienst die in Nederland verkrijgbaar is, is op zijn minst opvallend.

     

    tekst gaat verder onder tweet

     

    Gokreclame

    Maar het wordt nog opvallender. Als de meldingen die op sociale media als X (voorheen Twitter) zijn geplaatst daadwerkelijk kloppen dan kan het ongevraagd en onaangekondigd in beeld brengen van de commerciële reclamebanner nog wel eens een staartje kunnen krijgen. Het zou namelijk om een reclame gaan voor een gokbedrijf. Ongerichte reclame voor online gokken is sinds 1 juli in Nederland bij wet verboden. Het verbod geldt niet alleen voor tv- en radioreclame, maar ook voor bijvoorbeeld bushokjes. Deze maatregelen moet gokverslaving aan banden leggen. Overigens is programmasponsoring van gokbedrijven voor en na een programma tot 31 december 2023 onder bepaalde voorwaarden nog wel toegestaan.

     

    Zweeds

    Er niet vanuitgaande dat het uitzenden van de reclame op een fout berust, ontstaat er dus een opmerkelijke situatie. De vraag is nu natuurlijk of Viaplay gebruik maakt van Nederlandse of Zweedse medialicenties om Viaplay als streamingdienst in Nederland aan te kunnen bieden. Mocht het om Zweedse licenties gaan dan dient de streamingdienst zich formeel te houden aan Zweedse wet- en regelgeving. Een soortgelijke situatie speelt bij de belangrijkste RTL-zenders, die gebruik maken van een Luxemburgse uitzendvergunning en zich dus formeel niet hoeven te houden aan de Nederlandse reclameregels. RTL Nederland doet dit overigens wel, maar uit eigen beweging.

     

    Verleden

    Dat Viaplay naar alle waarschijnlijkheid onder Zweedse wet- en regelgeving valt, kan worden gesteld uit eerdere gebeurtenissen rond de streamingdienst. Toen in Nederland veel ophef ontstond over onder meer problemen met inloggen, beeldkwaliteit en abonnementen kon de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet direct optreden toen meerdere klanten melding hiervan maakten. ACM moest daarna de Zweedse toezichthouder inschakelen om de problemen bij Viaplay Group nader onder de aandacht te brengen. Maar zelfs als Viaplay onder de Zweedse regelgeving valt – en het uitzenden van reclame voor een gokbedrijf geen regels schendt – dan nog is het opmerkelijk dat een streamingdienst die zich op de Nederlandse markt richt zich niet wenst te houden aan de lokale wet- en regelgeving. Overigens gelden in Zweden ook regels met betrekking tot het uitzenden van gokreclame.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstreclamewetgevingonline gokkenvoetbal

    Reacties