Meer internet via kabel en glasvezel
Uit het onderzoek Dutch Broadband 2016 over het derde kwartaal van marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat de groei van de Nederlandse breedbandmarkt zich heeft voortgezet. Eind september waren 7,28 miljoen breedbandinternetaansluitingen in Nederland. Glasvezel is de grootste aanjager. Het aantal glasvezelaansluitingen met actieve internetverbinding steeg met 2,9 procent. Het marktaandeel van glasvezel komt hierdoor op vijftien procent.
Meer kabel, minder DSL
Het marktaandeel van kabelinternet groeide licht, terwijl door een daling van 0,3 procent het marktaandeel van DSL onder de veertig procent uitkwam. KPN – en haar dochterbedrijven waaronder XS4All en Telfort – en Ziggo zagen het aantal aansluitingen wel stijgen, maar verloren marktaandeel. KPN is eigenaar van het koperdraadnetwerk en de meest glasvezelnetwerken in Nederland. Ziggo levert alleen via het eigen kabelnetwerk internetdiensten. Ziggo blijft met een marktaandeel van 43 procent de grootste internetaanbieder in Nederland.