Minder televisie en internet bij KPN

Het gaat dit jaar niet zo goed met het aantal verkochte abonnementen voor vaste diensten. Ook de afgelopen drie maanden zag KPN het aantal verkochte abonnementen slinken. Het voor aanbieders steeds belangrijker product internet staat ook in het derde kwartaal zwaar onder druk bij KPN. Het aantal verkochte internetabonnementen daalde met maar liefst 24.000 naar 2,87 miljoen. Omdat een deel van de vertrekkende internetklanten overstapten naar serviceproviders die diensten via de glasvezel- en koperdraadnetwerken van KPN aan klanten leveren, vloeide een deel van de misgelopen inkomsten weer via de bedrijfsonderdelen KPN NetwerkNL en KPN Wholesale naar het telecombedrijf terug.
Interactieve TV
Ook het aantal tv-klanten liep in het derde kwartaal terug. Het belangrijkste verlies van verkochte tv-abonnementen kwam op naam van Digitenne. Deze dienst waarbij ethertelevisie wordt geleverd, zag het aantal klanten met 11.000 dalen. Maar ook het aantal klanten dat bij KPN via glasvezel en koperdraad het abonnement Interactieve TV koopt, daalde in het derde kwartaal met tweeduizend.
Telefoon
Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde met 63.000. Ondanks de daling bij de drie onderdelen die onder de noemer vaste diensten vallen, bleef de omzet die met de verkoop van vaste diensten werd gegenereerd met 483 miljoen euro gelijk. Dit komt mede omdat het gemiddelde bedrag dat de KPN-klant maandelijks aan vaste diensten uitgeeft, blijft stijgen. In de afgelopen twaalf maanden steeg dit bedrag van 45 naar 48 euro. Dit komt mede door prijsstijgingen die KPN heeft doorgevoerd.
Telfort
Het telecombedrijf noemt specifiek de integratie van Telfort binnen de eigen merknaam KPN als belangrijkste reden voor de huidige ontwikkelingen op onder meer het segment vaste diensten. KPN stelt verder dat het schrappen van Telfort op korte en middellange termijn de omzet negatief kan beïnvloeden.