Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Minder televisie en internet bij KPN

    Wederom heeft KPN een deel van de klanten verloren die vaste diensten zoals tv en internet afnemen. Dit blijkt uit de financiële cijfers over het derde kwartaal die het telecombedrijf publiceerde.
    Jarco Kriek
    25 oktober 2019
    comments 6
    Minder televisie en internet bij KPN
    Foto ANP

    Het gaat dit jaar niet zo goed met het aantal verkochte abonnementen voor vaste diensten. Ook de afgelopen drie maanden zag KPN het aantal verkochte abonnementen slinken. Het voor aanbieders steeds belangrijker product internet staat ook in het derde kwartaal zwaar onder druk bij KPN. Het aantal verkochte internetabonnementen daalde met maar liefst 24.000 naar 2,87 miljoen. Omdat een deel van de vertrekkende internetklanten overstapten naar serviceproviders die diensten via de glasvezel- en koperdraadnetwerken van KPN aan klanten leveren, vloeide een deel van de misgelopen inkomsten weer via de bedrijfsonderdelen KPN NetwerkNL en KPN Wholesale naar het telecombedrijf terug.

     

    Interactieve TV

    Ook het aantal tv-klanten liep in het derde kwartaal terug. Het belangrijkste verlies van verkochte tv-abonnementen kwam op naam van Digitenne. Deze dienst waarbij ethertelevisie wordt geleverd, zag het aantal klanten met 11.000 dalen. Maar ook het aantal klanten dat bij KPN via glasvezel en koperdraad het abonnement Interactieve TV koopt, daalde in het derde kwartaal met tweeduizend.

     

    Telefoon

    Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde met 63.000. Ondanks de daling bij de drie onderdelen die onder de noemer vaste diensten vallen, bleef de omzet die met de verkoop van vaste diensten werd gegenereerd met 483 miljoen euro gelijk. Dit komt mede omdat het gemiddelde bedrag dat de KPN-klant maandelijks aan vaste diensten uitgeeft, blijft stijgen. In de afgelopen twaalf maanden steeg dit bedrag van 45 naar 48 euro. Dit komt mede door prijsstijgingen die KPN heeft doorgevoerd.

     

    Telfort

    Het telecombedrijf noemt specifiek de integratie van Telfort binnen de eigen merknaam KPN als belangrijkste reden voor de huidige ontwikkelingen op onder meer het segment vaste diensten. KPN stelt verder dat het schrappen van Telfort op korte en middellange termijn de omzet negatief kan beïnvloeden.

    KPNInteractieve TVinternetglasvezelkoperdraadabonnementtvtelevisiekwartaalcijfersklantverliesKPN NetwerkNLKPN WholesaletelefoontelefonieTelfortkwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Lewis

    Lewis
    RTL 8 om 20:25 uur
    Na een rondje hardlopen wordt de 23-jarige Rose Anderson dood in een rivier gevonden. Haar huisgenoot Chloe vertelt Lewis, Hathaway en Maddox dat Rose bloedbonje had met haar minnaar, professor astrofysica Felix. En laat hij nou getrouwd zijn met haar scriptiebegeleider Philippa. Heeft een van hen Rose naar de eeuwige jachtvelden gestoken of heeft het onderwerp van haar proefschrift iets met haar dood te maken? De zaak komt in een stroomversnelling als Chloe’s vriend op de vlucht slaat. Maar dan valt er een tweede slachtoffer…

    TV-TIP Het Roer Om

    Het Roer Om
    SBS 6 om 20:30 uur
    Het idee om de eeuwigdurende kuierlatten te nemen speelt al lang bij Almeloërs Sven en Cariena. Slowakije, Tsjechië en Polen passeren de revue, maar de keuze valt uiteindelijk op Duitsland, vooral omdat ze al een lekker woordje Duits spreken. In het gehucht Wurz­bach huren ze twee vrijstaande huizen: een om zelf in te wonen, de ander voor de verhuur. Maar als blijkt dat de huurbaas niet van plan geld in het gedateerde vakantiehuis te pompen, worden ze gedwongen op een andere manier aan inkomsten te komen. Voor Sven en Cariena lijkt niets anders op te zitten dan een baan te zoeken.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)