1. Nieuws

    Nederlanders betalen nog meer Eredivisie-belasting

    Nederlanders gaan vanaf het komende seizoen nog meer geld aan de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie betalen. Deze bijdrage wordt ook wel de Eredivisie-belasting genoemd.
    Jarco Kriek
    17 juni 2018
    comments 4
    Nederlanders betalen nog meer Eredivisie-belasting
    Foto ANP

    Eredivisie Media & Marketing (EMM) is de eigenaar van de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie. Het bedrijf is tevens eigenaar van betaalzender FOX Sports. Deze week werd duidelijk dat NPO via publieke omroep NOS rond de acht miljoen euro per jaar meer voor de samenvattingen van Eredivisie-wedstrijden gaat betalen. Jaarlijks moet voor deze samenvattingen nu rond de dertig miljoen euro aan EMM overgemaakt worden. Nederlanders betalen de rekening voor de volle honderd procent. NOS heeft geen leden en krijgt het jaarlijkse budget rechtstreeks van subsidie voor de publieke omroep die door de overheid wordt uitgekeerd. Deze subsidie wordt betaald door belastingbetalers. Door meer geld aan EMM voor de Eredivisie af te dragen, wordt dus eigenlijk de Eredivisie-belasting verhoogd.

     

    Aanbieders

    En veel Nederlanders betalen via het tv-abonnement al Eredivisie-belasting. Uitgezonderd Ziggo hebben alle aanbieders die FOX Sports Eredivisie aanbieden een overeenkomst met EMM waarbij voor elke klant – ook al kijkt deze niet naar FOX Sports – een afdracht gedaan moet worden. Deze afdracht loopt in de komende jaren verder op. Het gaat om enkele euro’s per maand die aanbieders als KPN, Canal Digitaal en T-Mobile voor elke abonnee moeten afdragen. Aanbieders berekenen deze afdracht via abonnementen aan klanten door. Dit leidt tot prijsverhogingen. Canal Digitaal verhoogde na een nieuwe overeenkomst met EMM voor de doorgifte van FOX Spots alle abonnementsvormen met drie euro per maand. Canal Digitaal noemde de nieuwe overeenkomst expliciet als reden voor de prijsverhoging.

     

    Ziggo

    En het bedrag dat Nederlanders aan het Eredivisie voetbal bijdragen, wordt over twee jaar nog hoger. Niet alleen de afdracht van de huidige aanbieders met een nieuwe doorgifte-overeenkomst voor FOX Sports gaan meer voor het aanbieden van de kanalen van betaalzender FOX Sports Eredivisie betalen. Medio 2020 loopt ook de nog doorlopende oude overeenkomst van Ziggo af. Dit kabelbedrijf is met 3,9 miljoen abonnees de grootste tv-aanbieder in Nederland. De Eredivisie-belasting wordt naar een ongekende hoogte opgevoerd als ook Ziggo voor alle abonnees per maand enkele euro’s aan EMM voor FOX Sports Eredivisie moet gaan afdragen. Hierdoor komt de jaarlijkse Eredivisie-belasting in totaal al snel boven de honderd miljoen euro per jaar. Feitelijk gaan Nederlanders dus het volledige bedrag betalen dat EMM voor de uitzendrechten van de Eredivisie aan de voetbalclubs overmaakt.

     

    Eredivisie

    EMM heeft in het verleden meerdere malen duidelijk gemaakt dat de nieuwe overeenkomst goed voor het Nederlandse voetbal en voetballiefhebbers in het algemeen zijn. De voetballiefhebber gaat minder voor het aanvullende FOX Sports Eredivisie-abonnement betalen. Dat klopt inderdaad. De prijs bij Ziggo – dat een oude overeenkomst heeft – van dit abonnement is €17,95. KPN heeft een nieuwe overeenkomst en daar betaalt de voetballiefhebber voor hetzelfde abonnement slechts €7,50. Maar in dit prijsvergelijk wordt niet de prijsverhoging meegerekend van het standaard tv-abonnement dat aan alle klanten wordt doorberekend. Het argument dat de meeste extra inkomsten van nieuwe overeenkomsten naar het Nederlandse voetbal door worden gesluisd, klopt gedeeltelijk. EMM vergeet erbij te vertellen dat de voetbalclubs dit geld toch wel krijgen maar dat de aandeelhouders van EMM het tekort in exploitatie zelf moeten bijleggen. Eredivisie CV is aandeelhouder van EMM. En dus moeten Eredivisie clubs een deel van het verlies voor rekening nemen.

    EredivisieEredivisie Media & MarketingEMMFOX SportsFOX Sports EredivisiedoorgifteovereenkomstaanbiedersNPOpublieke omroepNOSsamenvattingenuitzendrechtenrechtenZiggoKPNCanal DigitaalbetaalzenderabonnementbasispakketstandaardpakkettvtelevisiebelastingEredivisie-belasting

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Sylvana, demon of diva

    2Doc IDFA primeur: Sylvana, demon of diva
    NPO 2 om 20:25 uur
    Het valt niet mee om Sylvana Simons te zijn. Ze begon haar carrière als TMF-vj, maar is inmiddels het boegbeeld van de strijd voor gelijke kansen en rechten. In deze documentaire wordt ze drie maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen gevolgd door een camerateam.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP André Hazes: Ik haal alles uit het leven

    André Hazes: Ik haal alles uit het leven
    SBS6 om 20:30 uur
    Eind oktober speelde André Hazes driemaal Ahoy plat. De weg er naartoe zie je in alweer het derde seizoen van zijn soap, dat begint met het einde van de break met zijn Monique, de verhuizing naar hun eerste grote mensenhuis én een nieuw album.