Netflix nog grootste maar steeds verder in het nauw

Uit onderzoek van Multiscope onder 6700 Nederlanders blijkt dat Netflix nog altijd verreweg het belangrijkste online video-platform is voor de Nederlandse kijker. 32 procent van de totale dagelijkse kijktijd gaat naar Netflix, maar ook YouTube doet het met 18 procent zeer goed. De NPO is met het platform NPO Start de derde grote partij met 9 procent. Ziggo Go en Fox Sports complementeren de top vijf. Het nog redelijk nieuwe Amazon Prime Video komt in het onderzoek niet naar voren als speler in het online veld.
Online aanbod versnippert verder
Toch versnippert het online video-aanbod steeds meer en kan Netflix niet meer zo hard groeien als voorheen. Dat ligt niet alleen aan nieuwe spelers zoals Amazon Prime, maar ook aan het mislopen van bepaalde series door Netflix. Disney trok recent z'n series terug als voorbereiding op de deal tussen Disney en 21st Century Fox. Maar Netflix loopt ook vaker andere series mis, zoals begin volgend jaar de Deens-Zweedse politie serie The Bridge deel 4, waarvan de online premieres exclusief online via het platform Lumière te zien zijn.