Netflix scherpt controle VPN aan: deel Ziggo-klanten heeft last

Een zeer klein deel van de ruim 3,3 miljoen internetklanten van kabelbedrijf Ziggo kan niet naar het volledige contentaanbod van Netflix kijken. Natuurlijk is voor het kijken altijd een abonnement op de streamingdienst nodig. De problemen deden zich voor het eerst voor in begin augustus. Toen klaagden enkele Ziggo-klanten op het klant-helpt-klant community forum. Het kabelbedrijf stelde direct een onderzoek in. De meeste klachten over uitsluiting van enkele populaire films en series op Netflix komen van klanten van Ziggo. Maar ook enkele KPN-internetklanten melden soortgelijke problemen.
VPN
Ziggo meldt vandaag op het eigen forum dat de problemen worden veroorzaakt door een ‘beschermingsmechanisme’ dat Netflix gebruikt om het gebruik van VPN's en proxy’s door abonnees tegen te gaan. Als een IP-adres op de blokkeerlijst (blacklist) staat, dan wordt toegang tot het contentaanbod of een deel hiervan geblokkeerd. In dat geval komt in beeld dat de toegang wordt geweigerd omdat er een ‘unblocker’ wordt gebruikt. Omdat deze meldingen zich pas sinds enkele weken voordoen, duidt het erop dat Netflix de controle op gebruik van VPN's en proxy’s heeft aangescherpt.
Zelf regelen
De blokkade wijst erop dat de IP-adressen die Ziggo aan klanten uitgeeft bij Netflix op de blokkeerlijst staan. Ziggo zegt dat zijn netwerkspecialisten samen met Netflix naar een oplossing zoeken. In de tussentijd adviseert de klantenservice aan getroffen klanten om zelf met Netflix contact op te nemen en te vragen of de streamingdienst het gebruikte IP-adres van de blokkeerlijst wil halen. Netflix weigert dit echter op verzoek van een consument te doen. Het is ook niet de taak van een consument die bij een internetaanbieder diensten inkoopt om zelf voor een deblokkade te zorgen van een door deze internetaanbieder afgegeven IP-adres. Het verzoek van de klantenservice van Ziggo is dus enigszins onbegrijpelijk.