Nieuwe berekening kijkcijfers zorgt niet voor verschuivingen

Oplettende bezoekers van www.kijkonderzoek.nl hebben de afgelopen week al wat veranderingen opgemerkt. De berekening van de kijkcijfers van de lineaire zenders is veranderd. De stichting SKO doet de berekening voortaan alleen op basis van het kijken op apparatuur voor ontvangst van lineaire televisie en noemt dit TV Zendertotaal. De marktaandelen van alle zenders zijn hierdoor licht gestegen. Maar in de onderlinge verhoudingen verandert weinig. Over 2018 is in ieder geval duidelijk dat alle grote commerciële zenders marktaandeel verloren; een trend die in 2019 niet zomaar lijkt te keren. Ook het afgelopen weekeinde was het de NPO die gemiddeld genomen het hoogst scoorde. Wie is de mol? trok drie miljoen kijkers en Heel Holland bakt is zelfs op weg naar 3,5 miljoen. Daarmee had de NPO wederom verreweg het hoogste marktaandeel, gevolgd door RTL 4.