Nog geen overeenkomst Ziggo en FOX Sports

De distributieovereenkomst voor het verzorgingsgebied van het voormalig zelfstandig kabelbedrijf UPC loopt op 31 juli af. Een nieuwe distributieovereenkomst is noodzakelijk voor de doorgifte van de kanalen van betaalzender FOX Sports in dit gebied. UPC ging in 2014 op in Ziggo, dat op 1 januari onderdeel van het Nederlands mediabedrijf VodafoneZiggo werd. Binnen het voormalig verzorgingsgebied van UPC vallen onder meer de drie belangrijkste voetbalsteden van Nederland. Dit zijn Amsterdam (Ajax), Rotterdam (Feyenoord) en Eindhoven (PSV). Ziggo was van mening dat de nog doorlopende distributieovereenkomst voor het verzorgingsgebied van het voormalig zelfstandig kabelbedrijf Ziggo na de fusie met UPC ook voor het voormalig verzorgingsgebied van UPC van toepassing was. De rechter oordeelde vorige maand echter anders.
Nieuw seizoen Eredivisie
FOX Sports kan Ziggo op 1 augustus feitelijk bevelen de doorgifte van alle kanalen van de betaalzender bij een deel van de abonnees te staken. De kans dat dit gebeurt is niet groot. Het nieuwe seizoen van de Eredivisie begint op 11 augustus. Als op dat moment nog geen nieuwe overeenkomst tussen Ziggo en Eredivisie Media & Marketing, eigenaar van FOX Sports, is bereikt, wordt de kans veel groter dat de voetbalkanalen bij Ziggo op zwart gaan.
Goedkoper FOX Sports
FOX Sports-woordvoerder Maarten van Rooijen liet Totaal TV enkele weken geleden al weten dat bij de betaalzender met verbazing gekeken wordt dat Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo weinig intentie toont om FOX Sports goedkoper aan de eigen klanten aan te bieden. Concurrent KPN en veel andere aanbieders doen dit immers wel. Nieuwe distributieovereenkomst maken het vanwege een nieuw verdienmodel voor aanbieders mogelijk om het abonnement van FOX Sports Eredivisie meer dan de helft goedkoper te maken. De gemiddelde prijs bij aanbieders met een nieuwe overeenkomst is €7,50 per maand. Bij Ziggo betaalt men voor hetzelfde abonnement nog €17,95 per maand.
Alle abonnees betalen mee
Dat Ziggo niet direct akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden komt door het nieuwe verdienmodel. In de huidige overeenkomst betaalt Ziggo een afdracht aan Eredivisie Media & Marketing voor elke daadwerkelijke abonnee van FOX Sports. In de nieuwe overeenkomst moet een aanbieder voor iedere abonnee, ook al heeft deze geen abonnement op FOX Sports, een vastgestelde afdracht aan Eredivisie Media & Marketing doen. Ondanks dat Ziggo en Eredivisie Media & Marketing nog geen overeenkomst hebben, onderhandelen beide partijen nog wel met elkaar. Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar laat vandaag desgevraagd aan Totaal TV weten dat het kabelbedrijf de intentie heeft om nieuwe afspraken met betrekking tot de doorgifte van FOX Sports te maken. Een nieuwe overeenkomst wil overigens niet zeggen dat FOX Sports-abonnementen bij Ziggo automatisch goedkoper worden. Niet FOX Sports maar de aanbieder bepaalt de prijs van abonnementen.