NPO grotendeels reclamevrij: wordt tv-abonnement duurder?
Officieel moet het nieuws nog aangekondigd worden. Bronnen in politiek Den Haag melden echter dat de coalitiepartijen overeenstemming over een reclamevrije publieke omroep hebben bereikt. In de nieuwe plannen worden de landelijke kanalen NPO 1, NPO 2 en NPO 3 tot 20.00 uur reclamevrij. Ook de internetsites van NPO worden reclamevrij gemaakt. Op de belangrijkste primetime uitzenduren blijft dus reclame op de publieke zenders zichtbaar. NPO 3 wordt vrijwel volledig vrijgemaakt voor uitzendingen die worden verzorgd door regionale publieke omroepen. Door de wijziging in het reclamebeleid bij de publieke omroep wijzigt ook de financiering.
TV-abonnement
Niet bekend is of Nederlanders – bijvoorbeeld via belasting of verhoging van het tv-abonnement – gaan meebetalen aan een grotendeels reclamevrije publieke omroep. NPO loopt door het grotendeels reclamevrij uitzenden van de landelijke zenders 60 miljoen euro aan inkomsten mis. De overheid gaat naar nu bekend is 40 miljoen euro compenseren. Of Nederlanders hierdoor meer belasting moeten gaan betalen of dit geld wordt vrijgemaakt uit reeds bestaande budgetten, is nog onduidelijk. Evenmin is bekend waar NPO de overige 20 miljoen euro wil gaan terugverdienen. De kans is aanwezig dat NPO de doorgiftevergoeding bij distributeurs zoals Ziggo, KPN en T-Mobile gaat aanpassen. Dit kan uiteindelijk tot een extra prijsverhoging van het tv-abonnement leiden.
PowNed
Een ander onderdeel van de nieuwe mediaplannen van het kabinet lijkt een minimale grens van 50.000 leden voor omroeporganisaties om binnen het publieke bestel te mogen opereren. Dit zou het einde betekenen van publieke omroep PowNed, die op dit moment de gestelde minimum ledengrens niet haalt. Media-minister Arie Slob stuurt binnenkort de Tweede Kamer een brief met de voorgestelde wijzigingen.