Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO 3FM op dood spoor maar NPO Radio 5 in de lift

    De radiozenders van publieke omroep NPO hebben – uitgezonderd NPO 3FM – in 2019 goed gepresteerd en de luisteraar weten te bereiken.
    Jarco Kriek
    21 januari 2020
    comments 4
    jongeren jeugd muziek
    Foto Brunopress

    De publieke radiozenders NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 4 en NPO Radio 5 hebben in 2019 gezorgd voor een groei van het aantal luisteraars en het marktaandeel van NPO Radio. Het marktaandeel in 2019 steeg met 0,8 procent op jaarbasis naar 30,6 procent. NPO Radio 2 is met een gemiddeld marktaandeel van 13,3 procent marktleider in het Nederlandse radiolandschap. NPO Radio 4 (2,5 procent) en NPO Radio 5 (4,4 procent) behaalden de beste luistercijfers ooit op jaarbasis gemeten. Jurre Bosman, directeur Audio NPO: "Ik ben er trots op dat zoveel luisteraars afstemmen op de radiozenders van de NPO. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar de belangstelling voor ons groeiende podcastaanbod flink zien toenemen. Dit aanbod zullen wij ook dit jaar samen met de omroepen verder uitbreiden."

     

    NPO 3FM

    Of Bosman ook blij is met de gang van zaken bij NPO 3FM valt te betwijfelen. De jongerenzender van de publieke omroep is definitief op een dood spoor terechtgekomen. Het jaarlijkse marktaandeel blijft in 2019 dan wel met 2,5 procent gelijk als in 2018: de vooruitzichten zijn niet goed. Ondanks dat NPO 3FM een financiële injectie krijgt en zelfs jaarlijks meer geld kost dan marktleider NPO Radio 2 slaat het nieuwe beleid niet aan. De nieuw ingeslagen weg bij de radiozender weet het de luisteraar niet te bereiken. Zelfs de radio-actie Serious Request: The Lifeline – dat veel geld heeft gekost en in december plaatsvond – leidt niet tot meer luisteraars. Het marktaandeel van NPO 3FM in de maanden november en december bleef met 2,3 procent gelijk.

     

    Talpa Radio

    Marktleider in Nederland blijft met enige voorsprong Talpa Radio dat onderdeel van Talpa Network – het mediabedrijf van John de Mol – is. Met de zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica behaalde Talpa Radio in de commercieel belangrijkste leeftijdsdoelgroep 20-49 jaar een marktaandeel van 42,2 procent. Bij commerciële radio wordt vooral naar het marktaandeel in deze leeftijdsdoelgroep gekeken omdat dit belangrijk voor de inkomsten uit verkoop van reclame is.

    NPOpublieke omroepNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FM3FMNPO Radio 4NPO Radio 5TalpaTalpa RadioTalpa NetworkRadio 538538Radio 10Sky RadioRadio Veronicaluistercijfers

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)