Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO 3FM op dood spoor maar NPO Radio 5 in de lift

    De radiozenders van publieke omroep NPO hebben – uitgezonderd NPO 3FM – in 2019 goed gepresteerd en de luisteraar weten te bereiken.
    Jarco Kriek
    21 januari 2020
    comments 4
    jongeren jeugd muziek
    Foto Brunopress

    De publieke radiozenders NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 4 en NPO Radio 5 hebben in 2019 gezorgd voor een groei van het aantal luisteraars en het marktaandeel van NPO Radio. Het marktaandeel in 2019 steeg met 0,8 procent op jaarbasis naar 30,6 procent. NPO Radio 2 is met een gemiddeld marktaandeel van 13,3 procent marktleider in het Nederlandse radiolandschap. NPO Radio 4 (2,5 procent) en NPO Radio 5 (4,4 procent) behaalden de beste luistercijfers ooit op jaarbasis gemeten. Jurre Bosman, directeur Audio NPO: "Ik ben er trots op dat zoveel luisteraars afstemmen op de radiozenders van de NPO. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar de belangstelling voor ons groeiende podcastaanbod flink zien toenemen. Dit aanbod zullen wij ook dit jaar samen met de omroepen verder uitbreiden."

     

    NPO 3FM

    Of Bosman ook blij is met de gang van zaken bij NPO 3FM valt te betwijfelen. De jongerenzender van de publieke omroep is definitief op een dood spoor terechtgekomen. Het jaarlijkse marktaandeel blijft in 2019 dan wel met 2,5 procent gelijk als in 2018: de vooruitzichten zijn niet goed. Ondanks dat NPO 3FM een financiële injectie krijgt en zelfs jaarlijks meer geld kost dan marktleider NPO Radio 2 slaat het nieuwe beleid niet aan. De nieuw ingeslagen weg bij de radiozender weet het de luisteraar niet te bereiken. Zelfs de radio-actie Serious Request: The Lifeline – dat veel geld heeft gekost en in december plaatsvond – leidt niet tot meer luisteraars. Het marktaandeel van NPO 3FM in de maanden november en december bleef met 2,3 procent gelijk.

     

    Talpa Radio

    Marktleider in Nederland blijft met enige voorsprong Talpa Radio dat onderdeel van Talpa Network – het mediabedrijf van John de Mol – is. Met de zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica behaalde Talpa Radio in de commercieel belangrijkste leeftijdsdoelgroep 20-49 jaar een marktaandeel van 42,2 procent. Bij commerciële radio wordt vooral naar het marktaandeel in deze leeftijdsdoelgroep gekeken omdat dit belangrijk voor de inkomsten uit verkoop van reclame is.

    NPOpublieke omroepNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FM3FMNPO Radio 4NPO Radio 5TalpaTalpa RadioTalpa NetworkRadio 538538Radio 10Sky RadioRadio Veronicaluistercijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Death in Paradise

    Death in Paradise
    SBS 9 om 20:30 uur
    Het reünieconcert van de band Venerators eindigt met de dood van leadzanger Solly, die vlak na zijn opkomst van het podium wordt geschoten. 112 hoeft niet te worden gebeld: het halve politieapparaat van Saint Marie staat met z’n neus boven op de moord en kan meteen aan de slag. Maar detective Poole moet zijn angst voor slangen zien te overwinnen om de zaak op te lossen. De bassist van de Venerators wordt overigens gespeeld door Keith Duffy, ooit onderdeel van de boyband Boyzone.

    TV-TIP The Girl With the Dragon Tattoo

    The Girl With the Dragon Tattoo
    RTL 7 om 20:30 uur
    Regisseur David Fincher liet het boekverhaal grotendeels ongemoeid: onderzoeksjournalist Mikael Blomkvist (Daniel Craig) wordt door een zakenman ingezet om de verdwijning van diens nichtje op te lossen. Hij heeft daarbij de hulp nodig van de zonderlinge meesterhacker Lisbeth Salander (Rooney Mara). David brengt dit veel cinematografischer in beeld dan de Zweedse film, maar verder heeft deze versie weinig meerwaarde. Het is een spannende, degelijke, een beetje overbodige hervertelling.

    Interview

    • *

      Raymond Thiry

      The Net

      In deze internationale dramaserie speelt Raymond Thiry (63) de louche directeur van een wereldwijde voetbalorganisatie.
      Reacties0 reactie(s)