Odido-succes Klik&Klaar stuwt mobiel dataverbruik omhoog
Alle Nederlanders samen verbruikten in het tweede kwartaal van 2025 maar liefst 719 miljoen gigabyte aan mobiele data. Dit is een stijging van ruim 16 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Het mobiel bellen en gebruik van sms is in het afgelopen kwartaal licht toegenomen. In de afgelopen jaren was juist een trend van lichte afname te zien. KPN en Odido zijn de belangrijkste en grootste spelers op de markt. Mobile Virtual Network Operators (MVNO’s) zoals 50+ Mobiel en Lebara zien het aantal klanten groeien.
Fixed Wireless Access
De toename van het dataverbruik kan voor een groot deel worden toegeschreven aan het Fixed Wireless Access (FWA) abonnement Klik&Klaar van Odido. Dit abonnement levert mobiel internet via het 5G 3,5 GHz frequentiespectrum. De prijs van Klik&Klaar is met 25 euro per maand veel lager dan bij internet via vaste netwerken bij providers als Ziggo, KPN en Delta. De internetsnelheid die Odido via Klik&Klaar kan leveren is afhankelijk van de afstand van de modem tot de zendmast. Vooral in de Randstad, waar veel opstelpunten zijn, kan Odido internet via Klik&Klaar aan abonnees leveren. Ondanks de lagere prijs is Klik&Klaar maandelijks op te zeggen. Dit in tegenstelling tot internet via vaste netwerken, waar bij het goedkoopste abonnement een vaste contractduur van twee jaar geldt.
DSL
De verwachting is dat het gebruik van Klik&Klaar en dus ook het mobiele dataverbruik in de toekomst blijft toenemen. Dit komt onder meer door het uitschakelen van kopernetwerken in gebieden waar KPN een eigen actief glasvezelnetwerk heeft. De glasvezelabonnementen zijn duurder dan de DSL-abonnementen via koperdraad. Voor Nederlanders die willen besparen of geen behoefte hebben aan het supersnel internet is Klik&Klaar een betaalbaar alternatief. Het aantal DSL-abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 60.000 naar 1,41 miljoen.










