Opinie: ‘Ziggo moet trouwe klanten zelf korting geven’
Ziggo blijft vasthouden aan de kabeltechniek DOCSIS. En zet hiermee de opwaardering van het eigen netwerk naar glasvezel – in ieder geval voorlopig – in de ijskast. Op zich een begrijpelijke keuze. Het opwaarderen van DOCSIS naar glasvezel kost aardig wat geld. Veel meer dat het opwaarderen van het huidige DOCSIS 3.1 naar DOCSIS 4. En wellicht nog belangrijker: met DOCSIS 3.1 en later zeker met DOCSIS 4 kan Ziggo ruim voldoen aan de klantbehoefte op het gebied van tv en internet.
Keuzes maken
Toch zit Ziggo in de hoek waar de klappen vallen. Glasvezel biedt technische voordelen, zoals een symmetrische internetsnelheid. Aanbieders op de glasvezel – concurrenten dus van Ziggo – leveren diensten via een beter netwerk tegen een lager tarief. En zie hier de tweesprong waar het kabelbedrijf voor staat: welke richting moet Ziggo kiezen? Links de huidige strategie volgen waarbij Ziggo één van de duurste aanbieders van tv en internet blijft? Of rechts de andere weg bewandelen en de prijs verlagen naar wat de klant betaalt bij een glasvezelaanbieder?
Meer van hetzelfde
Inmiddels is het jaarlijkse kunstje dat Ziggo doet bekend. Een (te) kleine gratis snelheidsverhoging in april of mei, gevolgd door een prijsverhoging in juli. Dit jaar zelfs een prijsverhoging tot maximaal €7,75 per maand en bij de goedkoopste abonnementen zelfs tien procent hogere prijzen. Natuurlijk speelt hierbij de hoge inflatie een belangrijke rol. Internetaanbieders als Ziggo verslinden veel energie voor het leveren van diensten. En juist energie is duurder geworden. Maar de vraag blijft boven de markt hangen waarom een concurrent als Online.nl de geleverde diensten van netwerken van KPN ondanks de hoge inflatie gelijk kan houden en Ziggo de prijzen met tien procent moet laten stijgen. Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat ook T-Mobile en in iets mindere mate Delta en Caiway een prijsverhoging hebben doorgevoerd. Het is te verwachten dat ook KPN in mei met een aankondiging van prijsverhoging komt.
Bellen
Het zou Ziggo tevens sieren om als eerste aanbieder van tv en internet loyale klanten die al jaren diensten bij het kabelbedrijf afnemen te belonen voor hun trouwheid. Haal de focus weg bij hoge kortingen voor nieuwe klanten en biedt juist bestaande klanten uit eigen beweging extraatjes aan. En dan niet zoals nu voorrang bij aankoop van toegangskaarten voor de Ziggo Dome en wedstrijden van Ajax, maar korting in echte euro's. Om op dit moment in aanmerking te komen voor een maandelijkse korting moet de bestaande klant zelf contact opnemen met Ziggo. Daarmee begint het spel van koehandel. Iemand die goed kan onderhandelen heeft al snel een korting beet die kan oplopen tot honderden euro's. Iemand die snel tevreden is, komt niet verder dan een korting van enkele tientallen euro's of een gratis abonnement op ESPN of Ziggo Sport. Laat Ziggo nu eens de eerste aanbieder van vaste diensten zijn die trouwe klanten proactief verrast met een loyaliteitskorting die hoger wordt naar gelang een klant langer diensten afneemt. Op deze manier troeft Ziggo concurrenten als KPN en T-Mobile keihard af. De consument vergeet dan waarschijnlijk heel snel het voordeel van glasvezel en dat Ziggo één van de duurdere aanbieders van tv en internet is.