Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ouderen betalen welkomstkortingen bij Ziggo en KPN: minder snel providerhoppen

    Klanten van hogere leeftijd stappen minder snel over naar een andere aanbieder van tv en internet. Dat vinden providers als Ziggo en KPN fijn.
    Jarco Kriek
    25 oktober 2024
    comments 13
    Ouderen betalen welkomstkortingen bij Ziggo en KPN: minder snel providerhoppen
    Foto Getty Images

    Hoe ouder de klant, des te minder de behoefte om van provider van vaste diensten over te stappen. Dit blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise. En hierdoor hoeven providers als Ziggo, KPN en Odido minder geld uit te geven aan bijvoorbeeld retentie-aanbiedingen om klanten met een hogere leeftijd binnen het klantenbestand te behouden. Een bijkomend voordeel is dat deze groep klanten met een hogere leeftijd ook de volle prijs van het abonnement inclusief alle bijkomende jaarlijkse prijsverhogingen maandelijks aan de provider overmaken. Ze subsidiëren dus eigenlijk de hoge welkomstkortingen voor nieuwe klanten.

     

    Helft

    Van de klanten in de leeftijdsgroep tot 50 jaar stapt ongeveer de helft met enige regelmaat over van dienstenaanbieder, zoals een provider van tv en internet . Bij klanten die ouder dan 50 jaar zijn valt het animo blijkens het onderzoek van Pricewise terug. Bij de klantengroep die ouder dan 60 jaar is, daalt het overstappercentage zelfs naar 30 procent. Vanwege het geringe animo voor providerhoppen is deze klantengroep belangrijk voor providers. Deze klanten blijven ook het meeste trouw aan lineaire tv en de daarbij door de providers aangeboden tv-abonnementen. Hierdoor is de gemiddelde maandbesteding (ARPU) bij deze klanten hoger dan bij jongere klanten, die als cordcutter vaker alleen een internetabonnement afnemen.

     

    Koudwatervrees

    Pricewise-directeur Hans de Kok over de uitkomst van het onderzoek. “Vaak denken mensen dat het overstappen heel ingewikkeld is of veel technische aanpassingen met zich meebrengt. Als het verschil in prijs dan niet groot genoeg is, nemen ze geen risico. Internetabonnementen kunnen flink verschillen in prijs voor vergelijkbare snelheid en overstappen loont daardoor. Wij zien dat een derde van de dertigplussers jaarlijks overstapt.”

    ZiggoVodafoneZiggoKPNOdidotvtelevisieinternetonverstappenabonnementonderzoek

    Reacties