Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Providers op jacht naar klanten: zo maak je je internetabonnement goedkoper

    VodafoneZiggo en KPN hebben hun kwartaalcijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat providerhoppen populair blijft.
    Jarco Kriek
    27 juli 2024
    comments 11
    Providers op jacht naar klanten: zo maak je je internetabonnement goedkoper
    Foto Getty Images

    Providerhoppen wordt een serieus probleem voor providers. Door de hoge welkomstbonussen worden soms jaarabonnementen afgesloten waar de provider aan het einde van de periode geen euro aan heeft verdiend. De provider hoopt dat de consument dat na de actieperiode klant blijft tegen regulier tarief, maar daar gaat het vaak mis. Een groeiende groep consumenten heeft ontdekt dat ze door dat het jaarlijks wisselen van provider hun abonnement van tv en internet veel goedkoper kunnen maken. Providergebonden e-mailadressen worden minder gebruikt, want met een provider-onafhankelijke e-mailbox kan zonder veel moeite van provider worden gewisseld.

     

    Zelf begonnen

    Vanuit het oogpunt van providers is dit een minder positieve ontwikkeling. Door kortingen komt de winst op abonnementen in de knel. Een ander nadelig effect is dat bestaande klanten die de provider al jarenlang trouw zijn zich vaker melden met de vraag of voor hen nu eindelijk ook een korting in aantocht is. De afdeling retentie is bij providers nu zelfs belangrijker geworden dan de klantenservice. Het pijnlijke is dat providers zelf met welkomstbonussen zijn begonnen, en nu een paar jaar later de boemerang terug dreigen te krijgen.

     

    Contact

    welke provider er is begonnen met de hoge welkomstbonussen is moeilijk te zeggen. Soms wordt er gewezen naar Ziggo, omdat dit bedrijf in het nauw kwam door de aanleg van glasvezel in hun verzorgingsgebied. Een ander roept dan weer KPN, omdat deze provider in het verzorgingsgebied van Ziggo na de aanleg van glasvezel klanten bij het kabelbedrijf wilde wegsnoepen. Duidelijk is wel dat de derde provider van Nederland Odido eigenlijk werd gedwongen om mee te doen. En Odido blijkt het spel vanuit het oogpunt van de consument steeds beter te begrijpen. Op het internet zijn meerdere meldingen te lezen van Odido-klanten dat deze provider hen net voor het einde van de contractperiode zelf belt en een aanbieding doet die gelijk is aan de welkomstbonus die aan nieuwe klanten worden aangeboden. Bestaande klanten van Ziggo en KPN moeten veelal zelf bellen en krijgen in vrijwel alle gevallen niet zo'n gunstig aanbod als nieuwe klanten.

     

    Onderhandelen

    Wat er gebeurt als de bestaande provider om een extra korting wordt gevraagd, kan het beste worden omgeschreven als koehandel. Het beste is om na contact met de klantenservice direct naar de afdeling retentie te vragen. Daar blijkt in de meeste gevallen de hoogste korting ‘gescoord’. Vaak begint de korting met op jaarbasis een bedrag van bijvoorbeeld 60 euro. Als niet direct wordt ‘gehapt’ op een aanbieding en ook de tweede en wellicht derde aanbieding terzijde wordt geschoven dan blijkt deze 60 euro korting plots zijn opgehoogd tot een veelvoud hiervan en kan ook nog eens gratis naar betaalzenders als Ziggo Sport Totaal en ESPN gekeken worden. Is deze situatie gezond? Nee, en aan het einde van een langere periode is het eigenlijk een sigaar uit eigen doos. De aandeelhouders van de providers willen op langere termijn toch het door hen gewenste dividend uit het bedrijf verkrijgen. Nu gratis weggeven is later op welke manier dan ook terugbetaald. Alleen is het voor consumenten een lekker en bevredigend gevoel om die lekkere sigaar op dit moment te kunnen roken. Ook al blijkt deze uiteindelijk uit de eigen doos te komen.

     

    Meeste voordeel

    Vooral bestaande Ziggo-klanten kunnen op dit moment profiteren van de slechte positie die het kabelbedrijf op dit moment op de markt heeft. Elke maand verliest Ziggo meer dan 10.000 klanten en om het tij te kunnen keren, is het behouden van bestaande klanten een noodzaak. Maar ook de providerhoppende consument kan als nieuwe klant vaak bij Ziggo de hoogste welkomstbonus scoren. Dit wil overigens niet zeggen dat KPN en Odido stilzetten. Ook deze bedrijven belonen nieuwe klanten met een welkomstbonus. Die is vaak dan wel lager. Maar daar staat dan tegenover dat deze providers diensten leveren via het technisch betere glasvezel tot in de woning. De consument kan zelf bepalen of het voor de hoogste welkomstbonus gaat, of voor de combinatie van een lagere welkomstbonus maar diensten geleverd via een netwerk met een technisch nieuwere techniek. Wie kiest voor het aanbod van Ziggo hoeft overigens niet bang te zijn dat men zich daarna als een schildpad op de digitale snelweg beweegt. De geleverde maximale internetsnelheden zijn wel lager maar nog altijd ruim voldoende.

    ZiggpVodafoneZiggoKPNOdidotelevisietvinternetglasvezelretentieabonnement

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Jaap Meiland

      Chateau Meiland: La Dolce Vita

      In Chateau Meiland: La Dolce Vita is er een nieuwe rol voor Jaap Meiland, de vier jaar jongere broer van pater familias Martien Meiland. Is hier een nieuw tv-duo geboren?
      Reacties0 reactie(s)