Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Providers trekken handhavingsverzoek ESPN en Eredivisie in

    Het door Ziggo, KPN, Odido en Delta bij Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingediende handhavingsverzoek inzake de uitzendrechten van Eredivisie is ingetrokken.
    Jarco Kriek
    2 februari 2024
    comments 5
    Providers trekken handhavingsverzoek ESPN en Eredivisie in
    Foto Getty Images

    ACM is formeel niet tot een oordeel over het handhavingsverzoek gekomen. De providers hebben het verzoek voor het definitieve oordeel introkken nadat duidelijk werd dat ACM tot de eindconclusie zou komen dat de voorgenomen overeenkomst tussen Eredivisie Media & Marketing (Disney/ESPN) en Eredivisie CV niet strijdig is met de concurrentieregels. Dit blijkt uit het voorlopige oordeel van de toezichthouder.

     

    Handjeklap

    Het consortium van providers is ontstemd over de manier waarop Eredivisie CV de uitzendrechten na medio 2025 voor een periode van vijf jaar wil verlengen door heronderhandeling van de bestaande overeenkomst met Eredivisie Media & Marketing (EMM). Het consortium is van mening dat de uitzendrechten via een openbare aanbesteding verkocht horen te worden. ACM is het niet eens met deze gedachtegang en oordeelt dan ook dat er geen concurrentieregels zijn overtreden.

     

    Meer geld

    Het bod van de providers zou hoger liggen – en dus financieel aantrekkelijker zijn – dan dat van Eredivisie Media & Marketing. Voetbalclubs vinden de huidige samenwerking met Disney/ESPN en de continuïteit hiervan echter belangrijker dan het innen van meer geld voor de uitzendrechten. Providers kunnen meer geld bieden omdat ze rechtstreeks met de voetbalclubs een deal kunnen maken en de tussenschakel EMM/ESPN in dat geval verdwijnt. EMM/ESPN is een commercieel orgaan dat onder The Walt Disney Company valt en een winstoogmerk heeft.

     

    Betalen voor iedere abonnee

    EMM drukte de providers de afgelopen jaren de zogenaamde eredivisiebelasting door de strot. Om de kanalen van ESPN aan abonnees te mogen aanbieden, moet de provider voor iedere abonnee – ook al heeft deze geen interesse in voetbal en andere sporten – een maandelijkse vaststaande afdracht betalen. Alleen op deze manier kan EMM het eredivisievoetbal winstgevend exploiteren via ESPN. De opbrengst van de verkoop van abonnementen op de traditionele manier zorgde ervoor dat ESPN vóór de invoering van de eredivisiebelasting verliesgevend was.

     

    Doorgifte

    Providers hoeven de ESPN-kanalen niet verplicht aan te bieden hun abonnees. Alle providers – uitgezonderd Tele2, dat inmiddels onderdeel van Odido is – kiezen wel voor doorgifte. Providers zijn bang dat hun concurrentiepositie minder goed is als ze geen live eredivisie aanbieden en de concurrenten wel.

    Eredivisie Media & MarketingEMMDisneyESPNEredivisieuitzendrechten

    Reacties