Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Publieke omroep moet 25 miljoen bezuinigen

    De bezuinigingen van het kabinet treffen de Nederlandse Publieke Omroep. Deze moet in de komende jaren 25 miljoen euro bezuinigingen.
    Jarco Kriek
    16 september 2009
    comments 0
    Publieke omroep moet 25 miljoen bezuinigen

    De financiële crisis raakt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) nu direct in portemonnee. Door bezuinigingen stort mediaminister Ronald Plasterk in de komende tijd 25 miljoen minder op de bankrekening van de NPO. Door de recessie is er ook kans op minder reclamegelden.

    Afgesproken was dat gedurende deze gehele kabinetsperiode de NPO extra zou krijgen om de bezuinigingen die men in de jaren hiervoor heeft moeten doorvoeren te compenseren. Inmiddels is hiervan 50 miljoen euro door de NPO ontvangen. De resterende 50 miljoen euro zou binnenkort in de komende tijd worden ontvangen. Door bezuinigingen van het kabinet heeft minister Plasterk nu besloten dat dit bedrag gehalveerd wordt tot 25 miljoen euro. NPO baas Hans Hagoort noemt de bezuinigen niet leuk, maar wel begrijpelijk. Hij hoop dat de bezuinigingen geen invloed hebben op de programmabudget en deze te realiseren zijn door een efficiencyslag. Of de bezuinigingen nieuwe initiatieven, zoals de onlangs gestarte drie publieke HD kanalen, direct gaan raken blijft dus voorlopig onbekend.

    Hagoort heeft niet alleen zorgen over deze tegenslag. De kans is ook aanwezig dat door de huidige recessie bedrijven minder op televisie gaan adverteren waardoor een andere inkomstenbron van de NPO, de STER gelden, onder druk komen te staan.

     

    NPOHDTVbezuinigingen

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Charles Groenhuijsen

      Het Perfecte Plaatje op Reis

      Amerika-kenner Charles Groenhuijsen (72) is een verrassende deelnemer aan het nieuwe seizoen van Het Perfecte Plaatje op Reis. En hij wil méér...
      Reacties0 reactie(s)

    Veronica Superguide