PVDA-er Van Dam wil vast gesprekstarief helpdesks

Als het aan PVDA Tweede Kamerlid
Martijn van Dam ligt komt er op korte termijn een vast gesprekstarief voor
helpdesks van dienstverleners. Dit tarief dient altijd te gelden, ongeacht een
gesprek lang of kort duurt.
“We moeten geen half jaar meer wachten
op het beleid van minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw &
Innovatie. Ik sta klaar om een vast tarief per gesprek in te voeren, ongeacht
of dat gesprek lang of kort duurt” aldus Martijn van Dam in een interview in vakblad
Telecommerce Magazine. Volgens de PVDA-er is snelle actie gewenst omdat de
irritatie onder burgers over de helpsdesks groot is. Volgens Van Dam leidt meer
regulering vanuit de overheid tot een betere service.
Volgens de PvdA’er heeft de
klantcontactsector zichzelf grotendeels in de vingers gesneden door structureel
een defensieve houding aan te nemen. “Mijn ervaring met de branche is dat ze
zich tegen elke overheidsbemoeienis verzet. Tot nu toe kwam de sector nooit
verder dan te zeggen dat de politiek zich overal buiten moest houden, zoals bij
de invoering van het Bel-me-niet register. De branche heeft dat verkeerd
aangepakt, steeds met de hakken in het zand. Als ze er zelf eerder bij was
geweest, had ze de politiek kunnen meekrijgen in een gezamenlijke aanpak.”
Naar aanleiding van een actie van
cabaretier Youp van ’t Hek heeft minister Verhagen van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie aangekondigd binnen een half jaar met een voorstel te
komen waarin regelgeving voor helpdesks is opgenomen.