1. Nieuws

    'RTL overtrad jarenlang reclameregels'

    RTL Nederland heeft in 2006 en 2007 structureel de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd op tv overtreden.
    8 oktober 2009
    comments 0
    'RTL overtrad jarenlang reclameregels'

    RTL Nederland heeft in 2006 en 2007 structureel de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd op tv overtreden.

    Dat melden meerdere goed ingevoerde bronnen in de tv-industrie aan reclamevakblad Adformatie. Het maximaal toegestane aantal van 12 reclameminuten per uur werd in de primetime blokken steevast met een à twee minuten verlengd. Daardoor ontstonden reclameblokken van acht à achtenhalve minuut.

    Insiders schatten dat die overschrijding RTL misschien wel tientallen miljoenen euro’s extra aan reclamegeld heeft opgeleverd. De zaak zou aan het licht zijn gekomen door een arbitragezaak die John de Mol tegen de huidige en voormalige RTL-top heeft aangespannen. Dat gebeurde kort na de overname van De Mols Talpa door RTL in 2007. Toen kwam RTL met cijfers die veel minder goed waren dan vooraf was verwacht. Om de oorzaak daarvan te bekijken, kwam er een arbitragezaak, die nog altijd loopt.

    Nu zou blijken dat De Mol de structurele overschrijding van de primetime-blokken in de periode vóór de overname heeft ontdekt. Die overschrijding leverde de aanzienlijk hogere omzetten op die ten tijde van de overname ineens lager uitvielen.

    Omdat RTL niet onder de Nederlandse maar Luxemburgse mediawet valt, controleert het Nederlandse Commissariaat voor de Media het bedrijf niet op de uitgezonden hoeveelheid reclamezendtijd. Dat wordt door de Luxemburgse mediawaakhond gedaan. Wel meldt het Commissariaat in Nederland dat RTL door middel van steekproeven wordt gecontroleerd. ‘Dit om de marktverhouding met betrekking tot SBS in de gaten te houden’, zegt een woordvoerder.

    De Mol en RTL Nederland willen beiden niet ingaan op de inhoud van de procedure.

    Bron: Adformatie.nl.
    RTL NederlandreclamezendtijdovertredenDe Molreclameblokken

    Reacties

  1. TV-TIP VTBL

    VTBL
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hmbrt Tn, Th Jnssn en Jmm Fld Hsslbnk zijn de kopstukken van de nieuwe voetbaltalkshow VTBL. Want over het spel kan niet genoeg worden gebakkeleid. Minder bekend, wel aan tafel: journalisten Bart Nolles en Simon Zijlemans. Ze bespreken alles van Vitesse tot de Europese voetbalvelden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP A Good Day to Die Hard

    A Good Day to Die Hard
    Veronica om 20:30 uur
    De New Yorkse agent John McClane (Bruce Willis) steekt voor het eerst de grens over om zijn zoon uit een gevangenis in Moskou te halen. Hij steekt de oceaan over om daar de boel aan gort te scheuren en te schieten. Net als zijn voorgangers is de film weer tot de nok toe gevuld met actie.

    Interview