1. Nieuws

    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald

    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 2
    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald
    Foto: ANP
    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.

    De totale televisiereclamemarkt is in 2015 uitgekomen op een netto-bedrag van 965 miljoen euro. Dat is een miljoen meer dan een jaar daarvoor. Uit het televisiejaarrapport van SPOT blijkt dat de tv-reclamemarkt zich na een slap eerste halfjaar goed herstelde in de tweede helft van 2015. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv wederom gestegen is. Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Volgens het Centraal Plan Bureau zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Dit leidt tot hoger consumentenvertrouwen en meer bestedingen en is daarmee ook gunstig voor de reclamesector. De groei van de reclamemarkt in 2015 is bereikt ondanks dat de gemiddelde kijktijd daalde met 4,8 procent naar drie uur en tien minuten per dag. De daling na het recordjaar 2014 komt door het ontbreken van grote sportevenementen. Alleen de oudere leeftijdsgroep is evenveel televisie blijven kijken in 2015.
    KijktijdSpotReclamegroeiEconomie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP The Devil Wears Prada

    The Devil Wears Prada
    om 05:38 uur
    Verfilming van Lauren Weisbergers gelijknamige bestseller, waarin ze schriftelijk wraak neemt op de tirannieke Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour, bij wie ze haar carrière begon. Streep is geweldig als de naar Wintour gemodelleerde baas van modeblad Runway. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, kleineert en schoffeert ze haar personeel, onder wie haar kersverse assistente Hathaway en rechterhand Tucci. Een heerlijke lichtgewicht film, waarin oppervlakkigheid tot kunst wordt verheven en de acteurs met zichtbaar plezier hun werk doen.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)