1. Nieuws

    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald

    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 2
    Televisiereclamemarkt gegroeid, kijktijd gedaald
    Foto: ANP
    De televisiereclamemarkt is in 2015 licht gegroeid ten opzichte van 2014, maar de totale kijktijd is wel iets gedaald. Dat blijkt uit het jaarrapport van reclameorganisatie SPOT.

    De totale televisiereclamemarkt is in 2015 uitgekomen op een netto-bedrag van 965 miljoen euro. Dat is een miljoen meer dan een jaar daarvoor. Uit het televisiejaarrapport van SPOT blijkt dat de tv-reclamemarkt zich na een slap eerste halfjaar goed herstelde in de tweede helft van 2015. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv wederom gestegen is. Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Volgens het Centraal Plan Bureau zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Dit leidt tot hoger consumentenvertrouwen en meer bestedingen en is daarmee ook gunstig voor de reclamesector. De groei van de reclamemarkt in 2015 is bereikt ondanks dat de gemiddelde kijktijd daalde met 4,8 procent naar drie uur en tien minuten per dag. De daling na het recordjaar 2014 komt door het ontbreken van grote sportevenementen. Alleen de oudere leeftijdsgroep is evenveel televisie blijven kijken in 2015.
    KijktijdSpotReclamegroeiEconomie

    Reacties

  1. TV-TIP De bende van Oss

    De bende van Oss
    NPO 3 om 20:25 uur
    De schets van het oude Oss, dat geregeerd werd door de georganiseerde misdaad, is overtuigend dankzij de grauwe stijl en sterk spel. Emotioneel investeren is lastiger: daarvoor is Sylvia Hoeks' hoofdpersonage, dat alles doet om uit Oss weg te komen, te ongrijpbaar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Split

    Split
    Net5 om 20:30 uur
    Drie meisjes ontwaken in een kelder. Ze lijken ontvoerd te zijn door een schizofrene gekkie met meerdere persoonlijkheden. De hooggespannen verwachtingen na zijn geniale debuut The Sixth Sense heeft regisseur M. Night Shyamalan nooit waargemaakt. Split is absoluut een stap voorwaarts: hij heeft eindelijk weer een spannende, degelijke thriller gemaakt.

    Interview