T-Mobile en Tele2 gaan verder als Odido: nadruk op klantenservice en nieuwe abonnementen

Odido is een opvallende naam voor een provider van mobiele en vaste diensten die zich als volledig Nederlands bedrijf wil profileren. De Nederlandse vertaling van het Griekse woord Odido is ‘ik hoor’. Deze vertaling sluit naadloos aan bij een van de belangrijkste doelen die de provider zichzelf heeft opgelegd. In deze tijd van onpersoonlijke klantbenadering via onder meer AI-gestuurde chatbots, wil Odido juist inzetten op een meer persoonlijk klantcontact.
Persoonlijker
Contact met echte mensen die problemen niet uit de weg gaan maar juist het probleem van een klant tot in detail oplossen. Geen weggestopte telefoonnummers om het klantcontact te bemoeilijken, maar juist in alle openheid communiceren hoe klanten het beste in contact komen met de klantenservice. Een klantenservice die niet alleen beter, maar ook gedurende meer uren per week te bereiken is. Odido CEO Søren Abildgaard is tijdens de perspresentatie duidelijk op dit punt: de klant moet als mens centraal staan en uitmuntende service dient leidend te zijn. Maar ook buiten het eigen klantennetwerk wil Odido een sociale rol vervullen. Het bedrijf gaat zich bijvoorbeeld inzetten voor mentale gezondheid, stimulering van sociale verbinding door middel van sport en het ondersteunen van ouderen bij onder meer gebruik van voor hen nieuwe producten als smartphones.
Diensten
Ook op het gebied van aangeboden diensten slaat Odido de weg van vernieuwing in. De provider wil zich hiermee onderscheiden van concurrenten als VodafoneZiggo (de combinatie van Vodafone en Ziggo) en KPN. Innovatie is bijvoorbeeld terug te vinden in vernieuwde of gehele nieuwe abonnementsvormen waarbij Unlimited en betaalbaarheid centraal staat. Bij de belangrijke mobiele tak van Odido doen onder meer snelheidsafhankelijke (speed-based) abonnementsvormen de intrede. Ook komt er een Unlimited-abonnement voor echt de hele familie, ongeacht of de familieleden op hetzelfde adres wonen. Bij vaste diensten richt Odido zich op het leveren via glasvezel op elk adres waar dit mogelijk is. Of de glasvezel nu eigendom is van Open Dutch Fiber (ODF) - waarmee Odido een samenwerkingsovereenkomst heeft - van KPN (NetwerkNL en Glaspoort) of Delta Fiber. Op vrijwel elk adres waar een glasvezelaansluitpunt voorhanden is, wil Odido diensten kunnen leveren.
Lang proces
De leiding van T-Mobile en Tele2 in Nederland heeft naar eigen zeggen twee jaar in het diepste geheim gewerkt aan het rebranden naar de naam Odido. Uiteindelijk werd knap werk verricht door dit proces tot bijna het eind onder de radar te houden. Nog geen 24 uur voor het overgaan van de naam T-Mobile naar Odido lekte de nieuwe naam uit. En dat is niet gek, want meer dan honderd fysieke winkels werden dit weekend van T-Mobile naar Odido getransformeerd. Ook het hoofdkantoor in Den Haag moest de nieuwe look & feel van Odido krijgen. Voorafgaand aan de perspresentatie gingen genodigden het gebouw in onder het logo van T-Mobile; na afloop van de bijeenkomst was het opvallende en kleurrijke logo van Odido te zien.