Viaplay bereikt nieuw droevig dieptepunt met reclame tijdens live voetbalwedstrijd

Viaplay is de duurste streamingdienst van Nederland. Toch blijken de inkomsten voor eigenaar Viaplay Group onvoldoende. Tijdens de tweede speelronde van de Engelse voetbalcompetitie Premier League heeft de streamingdienst een nieuw dieptepunt bereikt. Een live voetbalwedstrijd werd ontsierd met beeldreclame. Zelfs als voetbalwedstrijden op een commercieel open net-kanaal als RTL7 of Veronica worden uitgezonden, is er tijdens de 90 actieve minuten van een voetbalwedstrijd geen reclame te zien. Bij Viaplay – waarvoor de abonnee een maandbedrag van €15,99 moet betalen – dus wel.
Zo slecht?
De vraag die nu rijst is of het met de Nederlandse tak van Viaplay wel zo goed gaat als de eigenaar beweert. Waarom zou het bedrijf de voetbalkijker tegen zich in het harnas willen jagen als dit financieel helemaal niet noodzakelijk is? Het uitzenden van een reclamebonnen van een gokonderneming lijkt dit vermoeden te verstevigen. Viaplay Group brak vorig jaar bij Formule 1 al de belofte dat er tijdens live uitzendingen van vrije trainingen, kwalificaties en races geen reclame uitgezonden zouden worden. Na de Formule 1 is Viaplay Group nu ook het live voetbal aan het ontsieren met reclame.
Meer inkomsten
Viaplay Group maakte vorige maand de kwartaalcijfers over het tweede kwartaal openbaar. Deze waren dramatisch slecht. Het Zweedse bedrijf kondigde toen aan dat geprobeerd zou worden de inkomsten te verhogen. Daarbij werd onder meer een prijsverhoging van het abonnement genoemd. Ook de verkoop van sublicenties van verworven uitzendrechten werd niet uitgesloten. In het rijtje van mogelijke omzetverhogende maatregelen werd het uitzenden van reclame tijdens live sportuitzendingen niet genoemd.