Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay door arrogante houding in problemen in Nederland

    Door eigen schuld lijkt Viaplay in Nederland in problemen te komen. Het niet nakomen van beloften is hier mede debet aan. Maar er zijn meer oorzaken.
    Jarco Kriek
    4 november 2022
    comments 11
    Viaplay door arrogante houding in problemen in Nederland
    Foto Getty Images

    Viaplay Group AB – de eigenaar van streamingdienst Viaplay – zit in zwaar weer. Het aandeel blijft al enige dagen stabiel rond de 17,50 euro (ongeveer 185 Zweedse Kronen). Dat is ongeveer dertig procent lager dan ruim een week geleden, toen het Zweedse mediabedrijf op 25 oktober de financiële cijfers over het derde kwartaal bekendmaakte. Een jaar geleden, vóór de Nederlandse marktintroductie, lag de koers meer dan 250 procent hoger, namelijk rond de 500 Zweedse Kronen. Beleggers trekken nu hard aan de bel. De leiding moet op 10 november tijdens een investeerdersbijeenkomst met de billen bloot en uitleg geven waarom het bedrijf in de afgelopen drie maanden een verlies van omgerekend negen miljoen euro heeft geleden.

     

    Smeulende brand

    Verder moet Viaplay in Nederland de al langere tijd smeulende brandjes zien te blussen. Doet het bedrijf dit niet, dan kan een grote uitslaande brand ontstaan. Op het eerste oog gaat het goed met Viaplay in Nederland. Het bedrijf zegt zelf dat het aantal abonnees tot over de miljoen is gestegen. Maar echt inhoudelijke cijfers over de Nederlandse markt geeft Viaplay niet. Het blijft summier bij de melding dat zowel in Nederland als Polen meer dan een miljoen mensen een abonnement afnemen.

     

    Gratis

    Maar, zo zullen sommigen zich afvragen, wat is een uitspraak van Viaplay nog waard? Hetzelfde bedrijf beloofde in mei van 2021 in een persbericht bij het verwerven van de uitzendrechten van de Formule 1 dat zes races live en zonder abonnement voor iedere Nederlander beschikbaar zouden komen. Het bleef echter bij één race, en dat was een ‘moetje’ omdat anders de Nederlandse mediawet werd overtreden. Alleen de Dutch GP in Zandvoort was live op NPO 1 bij de NOS te zien.

     

    Reclame

    De betrouwbaarheid kwam nog verder onder druk nadat een andere belofte niet werd nagekomen. In de media werd door de leiding van het Zweedse bedrijf bekendgemaakt dat vrije trainingen, kwalificaties en races van Formule 1 niet door reclames verstoord zouden worden. Wel werd de mogelijkheid open gehouden dat reclame zichtbaar zou zijn bij studioprogramma’s rond de Formule 1. Maar na de zomerstop zette Viaplay ook deze belofte bij het grof vuil langs de kant van de Formule 1-circuits. Plots kwamen er namelijk storende reclamebanners in beeld tijdens live beelden van Formule 1-onderdelen: eerst van CarGlass, later ook van de Staatsloterij. Op zich begrijpelijk, want Viaplay Group heeft ver boven de economisch acceptabele marktprijs betaald om de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 weg te snoepen bij VodafoneZiggo (Ziggo Sport). Maar waarom dan het tegenovergestelde beloven?

     

    Valse start

    Vóór het breken van deze beloften ging het echter al mis met Viaplay in Nederland. Vanaf het eerste moment dat de Formule 1 via live streaming door het bedrijf aan abonnees werd aangeboden, regende het klachten over problemen bij het inloggen en een slechte beeldervaring. Formule 1-fans waren op dit punt voorheen aardig verwend. Abonnees van Ziggo konden in 4K naar de snelle raceauto’s kijken. Bij alle overige aanbieders was Formule 1 in HD in goede bandbreedte te zien. Maar bovendien: het werd lineair aangeboden.

     

    Lineair

    Internetaanbieders waren voor aanvang van het huidige Formule 1-seizoen al bang voor mogelijke problemen. Mede hierdoor beklonken Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway een overeenkomst met Viaplay Group. Nederlanders die via deze aanbieders een Viaplay-abonnement afnemen, kunnen in ieder geval tot media november via een lineair kanaal op zaterdag en zondag tijdens de Formule 1-weekends naar deze autosport kijken. Viaplay en deze providers zijn op dit moment in gesprek om de huidige samenwerking te verlengen. Totaal TV maakte eerder op basis van bronnen bekend dat met Viaplay wordt onderhandeld om het lineair kanaal Viaplay Xtra ook na het huidige Formule 1-seizoen aan te bieden. Mogelijk zelfs met uitbreiding van de programmering.

     

    Robuust

    Een verlenging van de beschikbaarheid van Viaplay Xtra lijkt voor alle betrokken partijen de beste uitkomst van de onderhandelingen te zijn. Viaplay Group slaat zich op de borst met uitspraken dat hun netwerk het meest robuuste in de markt zou zijn. De praktijk is echter nog steeds dat een deel van de klanten die via streaming naar live sport kijken klagen over problemen met connectie en beeldkwaliteit. Abonnees vragen zich ook openlijk af waarom Viaplay niet meerdere lineaire kanalen kan aanbieden om, net als Ziggo Sport Totaal en ESPN, sport direct via de decoder van tv-providers te leveren. Financiën zijn de belangrijkste reden waarom dit niet gebeurt. Momenteel betaalt Viaplay een bescheiden provisie aan providers die abonnementen wederverkopen. Bij het aanbieden van meerdere lineaire kanalen is de afdracht aan providers veel hoger en kan dit zelfs tot enkele tientallen procenten van de abonnementsprijs oplopen. Gelet op de soms torenhoge prijzen die Viaplay voor de uitzendrechten heeft betaald, zou dit de in de ogen van beleggers toch al tegenvallende financiële resultaten nog verder onderuit halen.

     

    Klantverlies

    Hoeveel abonnees gaat Viaplay deze maand tijdelijk dan wel volledig verliezen als het Formule 1-seizoen 2022 eindigt? Voor abonnees die uitsluitend Formule 1 kijken via Viaplay is er namelijk een veel goedkoper alternatief beschikbaar in de vorm van F1 TV Pro. Dezelfde vraag wordt ook in februari actueel als de eerste van de verkochte jaarabonnementen eindigen. Een ander brandje dat blijft doorsmeulen is dat Viaplay zich weinig van kritiek van abonnees lijkt aan te trekken. Zo wordt er nauwelijks of zelfs helemaal niet gereageerd op beeldklachten. En als er dan al een reactie komt, dan wordt de schuld in eerste instantie direct bij de abonnee gelegd. Ook op vragen, opmerkingen en klachten over commentaar en analyses bij sportuitzendingen wordt niet of nauwelijks gereageerd door de leiding van Viaplay Nederland. Wat ook opmerkelijk is: analisten gaan in het openbaar een robbertje vechten met klagende abonnees op social media.

     

    Arrogant

    Het was vooraf al duidelijk dat Viaplay in Nederland een moeilijk begin zou hebben. Sportliefhebbers waren namelijk niet gewend om sport via livestreaming te kijken. In plaats van hen goed te begeleiden naar deze nieuwe vorm van het kijken van live sport, koos Viaplay ervoor om hen aan hun lot over te laten. Iets dat door een deel van de abonnees wordt gezien als een vorm van arrogantie. En juist arrogant gedrag kan een nieuwkomer zich op de Nederlandse markt niet veroorloven. Een vorm van arrogantie is tevens het niet reageren op vragen van de media over onder andere de bovenstaande onderwerpen. Media zijn namelijk een belangrijke spreekbuis naar de abonnee. Nederlanders zijn een vrij nuchter volkje en haken dan al snel af. Zeker als er mogelijkheden zijn om live Formule 1 te kijken via een andere legale mogelijkheid. Daarnaast zullen er – zeker in deze tijden van hogere energieprijzen en inflatie – ook kijkers zijn die de legale weg verlaten en de afslag naar de illegaliteit nemen. En ook dit kan leiden tot klantverlies voor Viaplay.

    ViaplayViaplay SportOTTonlinestreamingdienstabonnement

    Reacties