Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay heeft nieuwe leiding in Nederland: ‘we gaan voor verlenging Formule 1’

    Nederland is voor Viaplay Group een winstgevend onderdeel van het in financieel zwaar weer verkerend bedrijf. Maar er is wat veranderd in de leiding van dit bedrijfsonderdeel.
    Jarco Kriek
    11 januari 2024
    comments 1
    Viaplay heeft nieuwe leiding in Nederland: ‘we gaan voor verlenging Formule 1’

    Roger Lodewick wordt commercieel en operationeel eindverantwoordelijk met zijn aanstelling als CEO van Viaplay Nederland. De aanstelling komt een dag nadat de aandeelhouders akkoord gingen met een financieel reddingsplan waarbij de Franse mediareus Canal+ en de Tsjechische investeerder PPF een belangrijke rol spelen. Beide bedrijven hebben na het storten van rond 20 miljoen euro op de bankrekening van Viaplay Group nu samen rond 60 procent van de aandelen van dit bedrijf in bezit.

     

    Man van Champions League

    Roger Lodewick is geen onbekende in de wereld van sport en sportuitzendrechten. Zo was de uit Limburg afkomstige Lodewick eerder werkzaam bij TEAM Marketing. Dit Duitse bedrijf verkoopt als verlengstuk van de Europese voetbalbond UEFA de uitzendrechten van sportwedstrijden die onder de UEFA-vlag worden gespeeld. Zo was Lodewick betrokken bij de overeenkomst waardoor de Champions League in Nederland van publieke omroep NOS naar commerciële omroep SBS6 verhuisde. In de afgelopen vier jaar was Lodewick werkzaam bij diverse onderdelen van het Zweedse bedrijf Modern Times Group (MTG) waaruit Nordic Entertainment Group (NENT) – het huidige Viaplay – uit voort is gekomen. Bij Viaplay Group komt Lodewick bekende gezichten tegen. Ook Jørgen Madsen Lindemann (CEO) en Peter Nørrelund (EVP en Chief Sports & Business Development Officer) hebben hun roots bij MTG liggen.

     

    Formule 1

    Lodewick laat zich tegenover De Telegraaf positief uit over de kansen dat Viaplay in Nederland na 2025 de Formule 1 aan abonnees blijft aanbieden. De onderhandelingen over het verlengen van de huidige rechtenovereenkomst zijn aanstaande. Ondanks zijn rijke ervaring met sportuitzendrechten leidt Lodewick zelf de komende onderhandeling met FOM over de Formule 1-rechten niet. Dit wordt door Peter Nørrelund gedaan die onderhandelt over een nieuwe overeenkomst voor meerdere landen. En juist Nørrelund sloot samen met oud CEO Anders Jensen in het verleden diverse sportrechten overeenkomsten waarbij bedragen worden betaald die boven de marktwaarde liggen. Mede door dergelijke overeenkomsten is Viaplay Group in de huidige financiële situatie gekomen.

     

    Zichtbaar

    Een doel van de nieuwe leidinggevende is Viaplay meer Hollandser maken. Iets dat met het verleden van Viaplay makkelijker gezegd is dan gedaan. De Zweedse ‘arrogantie’ droop namelijk in het nu bijna twee jaar bestaan in Nederland van de streamingdienst af. Pochen met het meest robuuste netwerk dat in praktijk bij iets meer toeloop dan gebruikelijk in de stress vliegt en abonnees met slechte verbindingen achterlaat, is een pijnpunt bij sportliefhebbers die voor de combinatie van Formule 1 met voetbal en darts verplicht zijn aangewezen op Viaplay. Om nog te zwijgen over het stelselmatig niet nakomen van beloftes zoals zes gratis races per seizoen en het niet tonen van reclame-uitingen bij Formule 1-races. In De Telegraaf laat Lodewick weten dat er meer over de streamingdienst ‘geouwehoerd’ moet worden. Een kleine blik om sociale media toont dat Viaplay op dit moment al veel besproken is. Maar vermoedelijk bedoelt Lodewick op een meer positievere manier. Om zelf het goede voorbeeld te geven haalt de nieuwe leidinggevende in Nederland openbaar uit naar sportmarketeer Chris Woerts. Die verkondigt volgens Lodewick soms onzin over Viaplay. Daarbij vergeet Lodewick een belangrijk ding. Woerts – waar of niet waar – verkondigt tenminste iets over Viaplay. Van de kant van Viaplay is het de afgelopen twee jaar op de meeste momenten ijzig stil gebleven. Zijn inspanningen om Viaplay in Nederland meer een gezicht te geven, moeten dan ook bij het verkondigen van informatie – goed of slecht – beginnen.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienst

    Reacties