Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Viaplay is failliet, een moeilijk businessmodel’

    Dat 2024 voor Viaplay een moeilijk jaar wordt, daar is vriend en vijand het over eens. Zal de streamingdienst volgend jaar rond deze tijd nog bestaan?
    Jarco Kriek
    29 december 2023
    comments 5
    ‘Viaplay is failliet, een moeilijk businessmodel’
    Foto Getty Images

    Viaplay Group zit in zwaar financieel weer. Het Zweedse mediabedrijf moet in 2024 meerdere hordes nemen om het einde van dat jaar te halen. Dit lijkt te gaan lukken. Canal+ en de Tsjechische investeerder PPF zijn als grootaandeelhouders een financiële reddingsboei voor Viaplay Group. De overige aandeelhouders moeten nog wel akkoord gaan met verder verwatering van de investering. Problemen worden niet verwacht. Investeerders hebben de aandelenkoers in de afgelopen twee jaar met meer dan 90 procent zien dalen. Nog meer water bij de toch al waterige wijn is dan voor veel aandeelhouders geen probleem.

     

    Moeilijke tijden

    Het Financieel Dagblad (FD) stelt in een analyse dat diverse streamingdiensten in moeilijkheden zitten. Wie niet in de top 3 van best verkochte streamingdiensten in een land staat, moet op zijn tellen letten. In Nederland staan Netflix, Videoland en Disney+ in de top 3. Viaplay moet ook Prime Video voor zich laten en komt daarna op de vijfde plek met een – volgens Telecompaper berekend – marktaandeel van rond de 9 procent. Daarnaast heeft Viaplay ook te maken met andere omstandigheden die ervoor zorgen dat het succes en dus het voortbestaan aan een dun draadje hangt. Voor Viaplay zorgt de vijfde positie in het marktaandeeloverzicht dan niet voor moeilijke, maar extreem moeilijke tijden.

     

    Failliet

    Volgens het Financieel Dagblad is Viaplay Group eigenlijk failliet. Dit blijkt uit het persbericht dat het bedrijf zelf heeft doen uitgaan naar aanleiding van de plannen rond de financiële herstructurering eind november. Toen kon op de valreep met Canal+ en PPF overeenstemming worden bereikt over een financiële injectie om de ernstig zieke patiënt in ieder geval de jaarwisseling te laten overleven. In Nederland is streamingdienst Viaplay nog wel succesvol, maar volgens Jan-Piet Nelissen - partner bij Deloitte – heeft Viaplay gekozen voor een moeilijk businessmodel.

     

    Uitzendrechten

    Viaplay probeert zich te onderscheiden van andere streamingdiensten met sport. “Sportrechten komen om de paar jaar weer op de markt en meestal stijgen de prijzen. Zo worden de liverechten voor de Formule 1 volgend jaar opnieuw in de verkoop gedaan, wat het succes in Nederland in gevaar kan brengen”, zegt Nelissen. Viaplay Group betaalde in 2021 al een bedrag dat boven de marktwaarde lag om Formule 1 bij VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) weg te kapen. Het Zweedse bedrijf had aansprekende sporten als Formule 1, voetbal (Premier League en Bundesliga) en PDC darts nodig om als nieuwkomer direct een marktpositie te krijgen. Maar sportmarketeers als Chris Woerts lieten al direct weten dat de extreem hoge prijs die werd betaald voor de uitzendrechten van Formule 1 en voetbal niet terug te verdienen waren. Het is dan ook maar de vraag of Viaplay Group met de financiële steun van de reddingsboeien Canal+ en PPF in de rug bij de komende biedingsstrijd voor de uitzendrechten van Formule 1 meer kan en wil betalen dan het huidige jaarbedrag dat rond 33 miljoen euro ligt. De volgende vraag is of Viaplay in Nederland succesvol kan blijven zonder Formule 1 in het aanbod.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstFormule 1voetbaldartsuitzendrechten

    Reacties