Viaplay kondigt ongekende prijsverhoging aan: zelfs kijken met reclame duurder dan huidige prijs

Voor het eerst gaat Viaplay in Nederland – in navolging van Scandinavische landen – abonnementsvormen met reclame aanbieden. Net als bij andere streamingdiensten die vorig jaar een reclame-abonnement zijn begonnen – waaronder Netflix, Disney+ en HBO Max – zorgt dit voor een prijsverhoging van het reclamevrije abonnement. In het geval van Viaplay een ongekend forse prijsverhoging.
Vele euro's duurder
Het reclamevrije abonnement krijgt als nieuwe naam het Standaardabonnement. De prijs van dit abonnement gaat bij een maandabonnement – dat ook maandelijks op te zeggen is – naar €21,99 per maand. Dit is maar liefst vier euro per maand hoger dan de huidige maandprijs. Er komt wel voordeliger een jaarabonnement beschikbaar. Omgerekend naar de maandprijs gaat dit jaarabonnement €19,99 per maand kosten. Viaplay bood het afgelopen jaar op diverse momenten een jaarabonnement aan met een prijs van rond de 14 euro per maand. Maar liefst zes euro goedkoper dan de nieuwe prijsstelling.
Reclame-abonnement
Het abonnement met reclame wordt door Viaplay als Basisabonnement aangekondigd en is vanaf 3 februari verkrijgbaar. De prijs van dit abonnement is bij de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen €19,99 per maand. Dit is twee euro duurder dan de huidige maandprijs van het reclamevrije abonnement. Wie een jaarabonnement neemt op het reclame-abonnement betaalt een euro minder dan de prijs van het huidige reclamevrije abonnement, namelijk €16,99.
Automatisch reclame
Alle bestaande abonnees worden door Viaplay begin maart – net voor het begin van het nieuwe Formule 1-seizoen – omgezet naar het Basisabonnement met reclame. Naar de klant wordt gecommuniceerd dat het abonnement een euro per maand goedkoper wordt, maar de abonnee krijgt dan dus wel reclame voor de kiezen. Bestaande abonnees kunnen bij Viaplay zelf een upgrade van het abonnement uitvoeren naar het duurdere reclamevrije Standaardabonnement. Het is nog onduidelijk of klanten die hun abonnement via de providers Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway en Solcon hebben lopen deze upgrade ook via hun provider kunnen uitvoeren. En als dit al mogelijk is, of dit dan ook direct begin maart al kan.
Waarom duurder?
Viaplay noemt de prijsverhoging in één adem met uitbreiding van het contentaanbod. De belangrijkste toevoeging is de Franse voetbalcompetitie Ligue 1. Verder gaat Viaplay studioprogramma’s rond de Formule 1 en het voetbal uitbreiden. Ook benoemt Viaplay het aanbieden van meer specials rondom aangeboden sporten. De belangrijkste reden van de prijsverhoging is echter de nieuwe uitzendrechtendeal die met FOM is gesloten voor de Formule 1. In de biedingsstrijd met VodafoneZiggo is de prijs van de uitzendrechten meer dan tien miljoen euro per jaar hoger geworden. Deze extra miljoenen moeten door een prijsverhoging worden gecompenseerd. Daarnaast heeft Viaplay te maken met een dalend aantal abonnees. De kans ligt natuurlijk op de loer dat door de nieuwe abonnementenstructuur een daarbij behorende prijsstelling nog meer abonnees hun abonnement gaan opzeggen.