Viaplay moet kosten besparen: slecht nieuws voor Nederlandse abonnees
In voorgaande kwartaalcijfers werd Viaplay Nederland meer dan eens bejubeld vanwege het bedrijfsresultaat en de abonneecijfers. In het vandaag uitgebrachte financiële verslag van het derde kwartaal wordt alleen Nederland genoemd als kernactiviteit van het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group, dat inmiddels in iets rustiger vaarwater lijkt te zijn. Dit komt vooral door de financiële reddingsboei die de twee belangrijkste aandeelhouders Canal+ en PPF hebben toegeworpen. Zonder deze steun had Viaplay de activiteiten al veel eerder moeten staken.
Klantverlies
Viaplay leed in het derde kwartaal een klantverlies van 5 procent op jaarbasis. Dit komt overeen met ongeveer een kwart miljoen (249.000) abonnees. Hoeveel Nederlandse abonnees Viaplay de rug hebben toegekeerd is onbekend omdat de Zweedse eigenaar hierover geen exacte cijfers openbaar maakt. Het klantverlies lijkt in Nederland nog enigszins beperkt omdat de maatregelen tegen accountsharing naar verwachting hebben geleid tot extra abonnementenverkoop. Desondanks gaan analisten – onder meer van Telecompaper – uit van een verlies van tienduizenden abonnees in Nederland. Dat Viaplay Group financieel zonniger cijfers deelt, komt voor een groot deel niet door abonneegroei maar door de verkoop van sublicenties van sportevenementen. Ook is door prijsverhogingen de ARPU (gemiddelde besteding per maand per abonnee) omhoog geschoten. Viaplay voert hiermee dezelfde strategie als Ziggo. Ook dit kabelbedrijf – onderdeel van VodafoneZiggo – compenseert omzetverlies door wegvallende abonnees met prijsverhogingen. In de praktijk is dit een strategie voor de korte termijn omdat het zich met de dure abonnementen op den duur buiten de markt prijst.
Providers
Viaplay Group wil het toekomstige bedrijfsresultaat verder verbeteren. Dit wil men bereiken door met zakelijke partners – zoals providers – alleen nog contracten aan te gaan voor een langere periode. In Nederland heeft Viaplay op dit moment overeenkomsten met de providers Ziggo, KPN, Odido. Delta en Solcon. De langere termijn-strategie van Viaplay is begrijpelijk. Voor de Nederlandse markt heeft Viaplay Group voor – volgens sommigen ver boven de daadwerkelijke marktwaarde – langere termijn de uitzendrechten van sporten zoals Formule 1 en voetbal (Premier League en Bundesliga) gekocht.
Kostenbesparing
Voor Nederlandse abonnees lijken de woorden over kostenbesparing het meeste impact te krijgen. Nu al is zichtbaar dat een deel van het entertainmentcontent geen Nederlandse ondertiteling meer heeft. Daarbij komt nog eens dat Viaplay in de komende periode miljoenen euro's moet investeren in Nederlandse content. Deze verplichte extra uitgaven moet wellicht geheel of deels gecompenseerd worden door extra kostenbesparing op andere aangeboden content. Op dit moment klagen Nederlandse abonnees al dat bij onder meer voetbalwedstrijden vaker geen Nederlands commentaar meer wordt geleverd. Het vooruitzicht isop dit gebied niet al te rooskleurig. Ook kunnen er vraagtekens worden geplaatst bij een eerdere aankondiging om in de toekomst de beeldkwaliteit van de sportstreams te verbeteren. Beter beeld zorgt bij streamingdiensten voor hogere kosten. Ook dit staat haaks op de ambitie om kosten te besparen.