Viaplay na Netflix nummer twee op omzetladder streamingdiensten
De marktonderzoeker brengt elk kwartaal een rapport uit over de stand van zaken op de Nederlandse streamingmarkt, ook wel Subcription Video on Demand (SVOD) genoemd. Uit het onderzoek over het derde kwartaal blijkt dat Viaplay te maken heeft met een lichte daling van abonnees, maar dat het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group na Netflix het meeste omzet uit de Nederlandse streamingmarkt naar zich toe harkt.
Toch miljoen
Met een marktaandeel van 9,1 procent neemt Viaplay volgens de onderzoekers van Telecompaper nipt de grens van een miljoen abonnees. Viaplay neemt hiermee na Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video in abonnee-aantal de vijfde positie in de lijst van streamingdiensten in. Het derde kwartaal eindigde op 30 september. Op dat moment was het Formule 1-seizoen nog volop aan de gang en was Max Verstappen nog geen wereldkampioen. Onduidelijk is of abonnees zijn afgehaakt na het einde van het Formule 1-seizoen. Deze autosport is het fundament van het succes van Viaplay in Nederland.
Omzet
Hoewel Viaplay de vijfde positie op de streamingmarkt bezet, genereert de dienst na marktleider Netflix de hoogste omzet uit deze markt. Telecompaper heeft berekend dat de totale omzet in het derde kwartaal 216 miljoen euro bedraagt. Netflix incasseerde 46 procent van dit bedrag. Viaplay is de nummer twee op de omzetladder en harkt 13 procent van de totale omzet binnen. Dit komt overeen met ongeveer 28 miljoen euro. Hierdoor komt een jaaromzet van 100 miljoen in 2023 in zicht. Dat Viaplay een dergelijke omzet behaalde, komt vooral doordat Viaplay de duurste streamingdienst van Nederland is. Ook is de streamingdienst gestopt met de verkoop van voordeligere jaarabonnementen en kan de abonnee na afloop van het jaarabonnement alleen nog een duurder maandabonnement kopen.