Viaplay onder druk: toekomst in gevaar door F1 TV

De komende tegenwind voor Viaplay in Nederland kan de voorbode zijn van een nieuwe financiële storm die mogelijk een nog grotere impact heeft. Viaplay heeft te maken teruglopende abonnee-aantallen. Dit komt mede doordat de streamingdienst na bijna vier jaar de zaken technisch nog niet goed voor elkaar heeft. Ondanks diverse prijsverhogingen blijven de meldingen over beeldstoringen zoals het bufferen van video, het niet kunnen inloggen bij sportcontent en slechte beeldkwaliteit. Ook worden streams van live sportcontent soms te vroeg gestopt waardoor de abonnees het einde van het evenement niet kunnen volgen.
Concurrentie
De grote steunpilaar van Viaplay in Nederland is Formule 1. Zonder Formule 1 en een goed presterende Max Verstappen zijn de activiteiten in Nederland op drijfzand gebouwd. Maar ook met Formule 1 in het aanbod wacht de streamingdienst moeilijke tijden in ons land. De uitzendrechten van de koningsklasse van de autosport mogen dan wel tot 2029 in handen van Viaplay zijn, maar dat betekent niet dat Viaplay in ieder geval tot dat jaar in Nederland actief blijft. Viaplay moet bezuinigen om het dalende aantal abonnees financieel te compenseren. Dit gebeurt op het moment dat het juist zou moeten investeren in techniek om de beeldstoringen te verminderen en de beeldkwaliteit te verbeteren. Dit voert de druk van concurrentie op.
FOM
Die druk komt van een belangrijke contentpartner. Voor de uitzendrechten van Formule 1 sloot Viaplay een overeenkomst met rechtenhouder FOM. FOM heeft met F1 TV een eigen streamingdienst die live Formule 1 aanbied met meertalig commentaar inclusief Nederlands. F1 TV is niet alleen veel goedkoper dan Viaplay, maar ook de beeldkwaliteit is veel beter. Bij het duurste abonnement – dat nog steeds goedkoper is dan Viaplay – kan de abonnee zelfs kijken in 4K. Maar wellicht belangrijker voor de liefhebber is dat de streams veel stabieler en betrouwbaarder zijn, dus met minder beeldverstoringen. Als Viaplay de zaken technisch niet snel op orde krijgt, wordt de directe concurrentie van zakenpartner FOM met F1 TV alleen maar groter.
Bezuinigen
Om de zaken technisch op orde te krijgen moet Viaplay investeren op een moment dat het juist met bezuinigen bezig is. Content wordt in sublicentie verkocht, waardoor liefhebbers van Engels voetbal plots een extra abonnement op Prime Video nodig hebben om alle wedstrijden van de Premier League te kunnen zien. Voor menig voetballiefhebber is dit daarom het moment om Viaplay de rug toe te keren. Bij darts moet de abonnee het vaker dan voorheen doen met buitenlands commentaar. Ook zijn meerdere studio-uitzendingen met analisten geschrapt. Allemaal bezuinigen waardoor Formule 1 nog meer dan voorheen de steunpilaar van Viaplay is geworden. Een steunpilaar die door de eigen abonnees eenvoudig omver getrokken kan worden door de overstap te maken naar F1 TV.