Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay op weg naar naamswijziging Canal+? Hoe het misging met Viaplay in Nederland

    Het blijft rommelen bij Viaplay Nederland. Het vertrek van Roger Lodewick als CEO is slechts een deel van de veenbrand die bij het bedrijf woedt.
    Jarco Kriek
    15 november 2024
    comments 5
    Viaplay op weg naar naamswijziging Canal+? Hoe het misging met Viaplay in Nederland
    Foto Getty Images

    Geheel onverwacht pakte Roger Lodewick zijn biezen. Persoonlijke omstandigheden worden als een van de redenen genoemd. Lodewick woont in Zwitserland en moest hierdoor veel vliegkilometers per week maken om Viaplay Nederland te kunnen leiden. Een geplande verhuizing naar Nederland die afgelopen zomer in de agenda stond kon niet doorgaan, zo luid de uitleg. Al enige tijd was het stil rondom Lodewick. Beide partijen zeggen overigens in harmonie afscheid te hebben genomen.

     

    Hoogtepunt

    Lodewick had een moeilijke opgave in Nederland. De naam Viaplay heeft in ons land een zeer slecht imago. De marktintroductie was geen succes. De uitzendrechten van Formule 1 en Premier League werden bij Ziggo Sport weggekaapt, wat vooral voor Formule 1-kijkers in veel gevallen een bittere pil was. Zo konden in die tijd nog 3,8 miljoen huishoudens gratis via het digitale basiskanaal Ziggo Sport 14 naar deze racesport kijken. De populariteit van Formule 1 was op dat moment juist op zijn hoogtepunt door de eerste wereldtitel van Max Verstappen. Het deel van de sportliefhebbers dat Formule 1 gratis kon kijken, moest nu plots tien euro of meer per maand gaan betalen. De kijkers die via KPN, Odido of Delta naar Formule 1 keken, waren al gewend met het maandelijks betalen voor Ziggo Sport. Maar zij kregen – net als iedereen – te maken met een heel andere manier van kijken: niet lineair, maar online. Daarnaast werd het voor veel Formule 1-kijkers al tientallen jaren vertrouwde commentaar van Olav Mol ingeruild voor dat van Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk.

     

    Wijzingen

    Eigenlijk was dit een cocktail van te veel veranderingen op hetzelfde moment. Te meer omdat Viaplay op het technische vlak meerdere fouten maakte. Deze fouten werden niet toegegeven, maar steevast ontkend. Klagende abonnees kregen te horen dat het hun eigen fout was of die van de eigen internetprovider als beelden plots stil stonden of er niet ingelogd kon worden tijdens een Formule 1-race. De haastig ingerichte telefonische Nederlandse klantenservice – want de problemen lagen immers toch niet bij Viaplay, dacht men tenminste – was soms moeilijk bereikbaar. Als deze wel bereikbaar was, kon de wachtrij op sommige momenten oplopen tot meer dan 200 abonnees. De uitkomst was een lineair kanaal dat alleen bij Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway en Solcon beschikbaar was, op voorwaarde dat het Viaplay-abonnement bij een van deze providers werd aangegaan. De grootste fout die vertrekkend CEO Lodewick heeft gemaakt was om dit lineaire kanaal voor het begin van het huidige Formule 1-seizoen bij de genoemde providers terug te trekken. Hierdoor was Formule 1 echt alleen nog maar online via een app te bekijken.

     

    Puinruimen

    Dat Viaplay Nederland onder leiding van Lodewick met abonneeverlies te kampen had, moet dan ook vooral aan de eerdere, verkeerde start vol arrogantie worden toegerekend. Het is zeer de vraag of de nieuwe CEO Williams Linders het tij nog kan keren. Viaplay blijft voor veel Nederlanders een streamingdienst waarbij het een soort van roulettespel is om te kunnen inloggen en kijken. Ook nu dit soort problemen vrijwel geheel zijn opgelost. Daarnaast is Viaplay prijzig. De opdracht om Viaplay meer ‘Hollands’ te maken die Linders heeft meegekregen, kan veel geld gaan kosten. Geld dat de Zweedse eigenaar Viaplay Group zelf niet heeft.

     

    Canal+

    Dat geld is er wel bij de belangrijkste aandeelhouder Canal+. Ook heeft Canal+ in Nederland een eigen streamingdienst. Maar nog belangrijker: de merknaam Canal+ heeft een veel beter imago. De vraag voor Viaplay Group en Canal+ is of het tij nog wel te keren is als het sportaanbod in Nederland onder de naam Viaplay aangeboden blijft worden. Een terugkeer van de zo’n 20 jaar geleden naam Canal+ Sport in het Nederlandse medialandschap lonkt. Of het daadwerkelijk zover gaat komen, is op dit moment nog koffiedik kijken. Het is de vraag of William Linders de streamingdienst onder de naam Viaplay wel weer opnieuw op de rails kan krijgen. Een grote uitdaging, omdat een eerste indruk slechts eenmaal gemaakt kan worden. En die was uiterst slecht. Maar met onder meer ervaring met het opzetten van Ziggo Sport en de OTT-dienst MyPrime bij VodafoneZiggo heeft Linders wel de noodzakelijke know-how in bezit om het in ieder geval te proberen. Lukt dat niet, dan kan een overgang naar de merknaam Canal+ snel gemaakt worden.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstCanal+

    Reacties