Viaplay opnieuw in de problemen: Zweedse noodklokken gaan zachtjes luiden

Het verleden blijft Viaplay achtervolgen, zo lijkt het. In Nederland maakte de streamingdienst een totaal verkeerde start. De arrogante houding en het niet nakomen van meerdere beloftes blijven aan de merknaam Viaplay kleven. Dit in combinatie met prijsverhogingen en het versoberen van de sportcontent - een deel van de Premier League voetbalwedstrijden werd afgestoten naar Prime Video - zorgt voor een cocktail van problemen. Deze zijn terug te zien in de financiële cijfers over het derde kwartaal.
Voetbal
Ondanks een lichte abonneestijging van 1 procent – enkele tienduizenden abonnees – bij de streamingactiviteiten in de kernlanden ging de omzet hard onderuit. Dit is vooral te wijten aan de terugval van abonnees bij de lineaire activiteiten en de verkoop van sportrechten in sublicentie. De lichte stijging van het aantal abonnees is te danken aan het begin van de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga. Het gaat vooral om terugkeer van abonnees die tijdens de zomerstop van deze in Nederland exclusief bij Viaplay te bekijken voetbalcompetities zijn afgehaakt.
Omzet
Het slechte financiële voorteken voor Viaplay is dat de omzet met 3 procent is gedaald. Dit kan worden toegeschreven aan de promotie-acties waarmee Viaplay na eerdere prijsverhogingen het abonnee-aantal op peil probeert te houden. De omzetdaling was meer dan analisten hadden verwacht. Dit is dan ook terug te zien in de aandelenkoers van Viaplay Group op de Zweedse beurs in Stockholm. De koers die vorige maand juist flink in de lift zat, ging vandaag met zo’n 17 procent hard onderuit en schommelt weer rond 1 Zweedse Kroon (SEK).