Viaplay rijdt Ziggo en KPN in de wielen

Telecompaper constateert na eigen onderzoek dat de Nederlandse omzet van streamingdiensten in 2021 is gegroeid naar 2,43 miljard euro. Dit komt overeen met 26,1 procent van de totale omzet van de videomarkt. De groei van de omzet van streamingdiensten betekent dat de omzet bij traditionele tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN onder druk staat. Zelfs prijsverhogingen konden niet voorkomen dat de omzet van de traditionele spelers kelderde.
Viaplay
Ook voor 2022 zijn de vooruitzichten voor traditionele spelers niet gunstig. Zo beleefde Viaplay een succesvolle marktintroductie in Nederland. Deze Zweedse streamingdienst zag in vier maanden tijd – met Formule 1 als belangrijke aanjager – het aantal abonnees naar meer dan 750.000 stijgen. De verhuizing van de Formule 1 van Ziggo Sport naar Viaplay betekent voor VodafoneZiggo dat de omzet op twee fronten onder druk staat. Ziggo-abonnees overwegen vaker de overstap naar een andere aanbieder van tv en internet. Daarnaast worden er minder Ziggo Sport Totaal-abonnementen afgenomen bij providers als KPN, T-Mobile en Canal Digitaal.
Abonnees
Ook andere streamingdiensten als Disney+, HBO Max en NLziet hebben in de afgelopen periode meer abonnees in de boeken staan. NLZIET wordt met verbeterde diensten en een uitgebreider zenderaanbod voor meer mensen een goed alternatief voor het traditionele tv-abonnement. Het aanbod van streamingdiensten wordt dit jaar nog verder uitgebreid met een belangrijke internationale speler. Paramount Global en Comcast introduceren SkyShowtime in Nederland.