Viaplay TV alleen veel bekeken bij live Formule 1: Premier League niet populair
Viaplay en Viaplay TV hebben een belangrijk weekend met de Dutch GP Formule 1 achter de rug. De kijkcijfers van het digitale basiskanaal Viaplay TV – voorheen SBS9 – zijn door onderzoeker NMO bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat Viaplay TV alleen lineaire kijkers trekt op momenten dat onderdelen van Formule 1 live worden uitgezonden. In het geval van het Dutch GP weekend de vrije trainingen op vrijdagmiddag. Tijdens de tweede vrije trainingen lag het gemiddeld aantal kijkers op 384.000. De eerder uitgezonden eerste vrije training bereikte zo’n 100.000 kijkers minder via Viaplay TV. De herhalingen of uitgestelde volledige uitzending van de race trokken slechts enkele tienduizenden kijkers.
Voetbal
Dergelijke lage kijkcijfers zijn ook zichtbaar voor de live uitzendingen van het Engelse Premier League voetbal. Deze trend was al zichtbaar toen wedstrijden van deze voetbalcompetitie live bij Ziggo Sport werden uitgezonden. Een wedstrijd uit de Keuken Kampioen Divisie op ESPN laat een hoger kijkcijfer zien dan een wedstrijd uit de Premier League. Juist voor de uitzendrechten van de Premier League heeft Viaplay een langdurige overeenkomst ondertekend met daarin een hoge aanschafprijs. Viaplay TV is de reclamezuil voor streamingdienst Viaplay waar alle sportcontent volledig live te volgen is. Analisten denken echter dat ook bij streamingdienst Viaplay het aantal abonnees onder druk staat en daalt. Viaplay Group maakt zelf geen abonneecijfers van de Nederlandse activiteiten openbaar.