Viaplay veert op en blijft uitzendrechten kopen: volgende slag moet Formule 1 in Nederland worden
Viaplay kreeg van de aandeelhouders groen licht voor herkapitalisatie van het bedrijf, waarbij de Franse mediareus Canal+ en de Tsjechische investeerder PPF tientallen miljoenen euro in het bedrijf steken. In ruil hiervoor krijgen de bedrijven ieder een belang van 29,3 procent in Viaplay Group. De kapitaalinjectie zorgt er mede voor dat weer geïnvesteerd kan worden in het binnenhalen van nieuwe uitzendrechten en het verlengen van bestaande uitzendrechten.
Scandinavië
Vooral voor de Scandinavische landen worden op dit moment uitzendrechten aangeschaft. Zo werd vandaag bekend dat voor Finland een pakket rechten is gekocht. Viaplay heeft een meerjarige overeenkomst met rechtenaanbieder Veikkaus gesloten. Hierdoor kunnen Viaplay en Veikkaus in Finland diverse in dat land populaire ijshockey competities live aan klanten aanbieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de uitzendrechten van de Premier League en de American Football competitie NFL.
Nederland
Naast de Scandinavische thuismarkt is ook Nederland een kernmarkt van Viaplay Group. De meeste sportuitzendrechten lopen nog meerdere jaren door. Hierdoor verandert dit jaar niets in het sportaanbod. Ook na 2024 blijven de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga, het PDC darts en de Nederlandse hockeywedstrijden bij Viaplay te zien. Of Formule 1 bij Viaplay blijft, is een vraag waar de komende weken of maanden antwoord op komt. FOM maakt vandaag (dinsdag 30 januari) in London de tendervoorwaarden bekend. Hierna volgt een biedingsstrijd. In veel gevallen moeten belangstellenden binnen zes weken een eerste bod op de uitzendrechten doen. Vaak wordt dit vervolgd door het uitbrengen van een tweede bod. Naast Viaplay is in ieder geval VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) geïnteresseerd in de uitzendrechten. Ook Canal+ wordt genoemd als deelnemer aan de biedingsstrijd.