Viaplay verliest uitzendrechten in kernlanden
In de nieuwe strategie van het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group zijn de Scandinavische landen en Nederland de kernactiviteiten. Maar ook in deze landen wordt de hand op de knip gehouden bij het bieden op uitzendrechten van sportcompetities. Niet langer wordt er tegen elke prijs een winnend bod in een biedingsstrijd uitgebracht. Een goede commerciële exploitatie is belangrijk. Hiermee slaat Viaplay Group een heel andere weg in dan voorheen onder beleid van oud CEO Anders Jensen. Toen werd er herhaaldelijk een volgens marktkenners te hoge prijs betaald voor uitzendrechten. Zo werd voor meerdere landen meerjarig de uitzendrechten van Premier League gekocht voor een prijs van bijna twee miljard euro.
Voetbal
Het nieuwe beleid zorgt ervoor dat Viaplay in de Scandinavische landen afscheid moet nemen van de Europese UEFA voetbalcompetities voor clubteams, de Europa League en Conference League. Deze uitzendrechten verhuizen naar de Disney-streamingdienst Disney+. In Nederland zijn deze voetbalcompetities inclusief de Champions League vanaf het komende voetbalseizoen exclusief te zien bij VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport).
Formule 1
Of het nieuwe beleid bij Viaplay Group gevolgen heeft voor de biedingsstrijd rond de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1, kan op dit moment niet gezegd worden. Mocht Viaplay deze uitzendrechten kopen, dan is het niet uitgesloten dat er een bankgarantie van ongeveer een kwart miljard euro aan FOM gegeven moet worden. FOM lijkt volgens sportmarketeer Chris Woerts de uitzendrechten voor een periode van vijf jaar te willen verkopen. Analisten verwachten dat de koper rond de 50 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten moet betalen.