Viaplay ziet in Nederland aantal abonnees wel stijgen

Viaplay Group heeft in een jaar tijd bijna 20 procent het klantenbestand moeten inleveren. Dit zijn de harde en pijnlijke cijfers die uit het financiële verslag kunnen worden opgemaakt. Dat het slecht gaat met Viaplay Group is voor de volgers van dit Zweedse mediabedrijf wel bekend. Maar er is ook licht te zien dat mogelijk het einde van een donkere tunnel aankondigt.
Groei
Er mag over het laatste jaar dan wel een fors abonneeverlies zijn gemeten, maar in alleen de laatste periode gezien gaat het beter met Viaplay Group. Dit komt vooral door Viaplay Nederland. Viaplay Group zag in drie maanden tijd – vanaf het einde van het vierde kwartaal 2023 tot het einde van het eerste kwartaal 2024 – het aantal abonnees met 7.000 groeien. Dit ondanks een abonneeverlies in deze periode in de Scandinavische landen. Dit betekent dat de abonneegroei wordt veroorzaakt door de aanwas van Nederlandse abonnees.
Formule 1
De groei in Nederland is overigens verklaarbaar. Eind februari begon het nieuwe Formule 1-seizoen met de laatste trainingsweek in Bahrein. De week daarna vond op hetzelfde circuit in Bahrein de eerste Formule 1 Grand Prix van 2024 plaats. Het is bekend dat veel Formule 1-liefhebbers hun Viaplay-abonnement tijdelijk opzeggen tijdens de winterstop. Dit zorgt voor een daling van het aantal abonnees in het laatste kwartaal van het jaar, en dus ook weer voor een stijging in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Omdat Viaplay Group geen exacte abonneecijfers van Viaplay Nederland publiceert, kan niet worden nagegaan of Viaplay Group ten opzichte van het einde van het Formule 1 seizoen 2023 abonnees heeft verloren, of dat er juist meer abonnees geworven zijn.