Zet Ziggo klanten op verkeerd been? “Je hebt al glasvezel”
Dat Ziggo onder druk staat van glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta blijkt al enige tijd uit de gepubliceerde kwartaalcijfers. Het kabelbedrijf stuurt de eigen klanten in gebieden waar onlangs een glasvezelnetwerk in gebruik is genomen dan ook een brief om hen duidelijk te maken dat overstappen naar een glasvezelprovider niet nodig is om het beste internetnetwerk te kunnen gebruiken.
‘Je hebt het al’
In de brief wordt duidelijk gemaakt dat Ziggo het schrijven heeft verstuurd om klanten in te lichten over wat de aanleg van glasvezel voor hen betekent met betrekking tot het door het kabelbedrijf geleverde internet. En dan komt de opmerkelijke uitspraak over glasvezel: “Goed om te weten, je hebt het al”. Een feitelijke onjuistheid, omdat het laatste stukje van het netwerk een coaxverbinding is. Overigens ontkracht Ziggo in de brief direct daarna deze uitspraak. “Ons netwerk bestaat namelijk voor het allergrootste deel uit glasvezel. Ideaal om veel data over langere afstanden te versturen.” Data over lange afstand versturen kan natuurlijk ook met kabel of DSL. De snelheid waarmee het versturen gebeurt, is wel afhankelijk van het gebruikte netwerk.
Glasvezel-kabel
Later in de brief valt nog een eerder gebruikte term te lezen. Nadat Ziggo uitlegt dat het laatste stukje kabel van straatkast naar aansluiting ijzersterk en stabiel is, wordt de term glasvezel-kabel ook in deze brief benoemd. Ziggo stelt dat coax (kabel) en glasvezel de ideale combinatie is voor stabiel internet en dat het kabelbedrijf de enige provider is die alle klanten een verbinding van 1 Gb/s kan aanbieden. Iets dat feitelijk juist is.