Ziggo blijft grootste tv-provider, maar verliest klanten en omzet: providers in spagaat door cordcutten

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat lineair tv- en videocontent kijken nog steeds met enorme voorsprong het populairst blijft. Volgens de onderzoekers hadden 6,51 miljoen Nederlanders aan het einde van het eerste kwartaal een lineair tv-abonnement. Dat is een daling van 43.000 vergeleken met de drie maanden daarvoor. Het gaat hierbij om geschatte cijfers. Diverse providers, waaronder KPN, geven al enige tijd geen inhoudelijke cijfers meer over het aantal tv-abonnees.
Glasvezel
Alleen het aantal tv-abonnementen met lineaire zenders via glasvezel zat nog in de lift. Via kabel, DSL en satelliet was een daling te zien. Dat lineaire tv via glasvezel stijgt, komt mede doordat het aantal internetabonnementen via glasvezel blijft stijgen. Dit gaat vooral ten koste van kabel en DSL. De omzetdaling door het kleinere aantal abonnementen blijft beperkt. Vooral Ziggo en Canal+ zien de omzet uit tv-abonnementen dalen. KPN, Odido en Delta zien zelfs een lichte stijging, mede door prijsverhogingen.
Grootste
Ziggo blijft binnen het lineaire providersegment de grootste. De kabelaanbieder ziet het marktaandeel wel dalen, maar blijft nog ver boven KPN dat volgens Telecompaper na een minieme stijging uitkomt op een marktaandeel van 34,6 procent. Dat is zo’n tien procent lager dan Ziggo. Ziggo levert alle klanten – ook internet-only en vast bellen-only – standaard toegang tot het ongecodeerde KabelTV-zenderaanbod. De afstand tussen beide providers wordt marginaal als bij Ziggo het aantal TV Standaard-abonnementen als leidraad wordt genomen. Odido is met een marktaandeel van 7,2 procent de nummer drie in Nederland. Delta volgt op de vierde plek met 6,5 procent.