[UPDATE] Ziggo en KPN moeten verantwoordelijkheid nemen in coronacrisis
Maar de twee grootste netwerkbeheerders van Nederland VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN houden vooralsnog vast aan geplande werkzaamheden. Thuiswerken kan dus kort onderbroken worden als toevallig in de buurt werkzaamheden aan wijkkast of wijkcentrale worden uitgevoerd. Beide netwerkbeheerders zeggen hun uiterste best te doen om het ongemak zo beperkt mogelijk voor klanten te houden, bijvoorbeeld door deze hoofdzakelijk in de nachtelijke uren uit te voeren. Maar het is natuurlijk wel irritant als toevallig bij een videovergadering de internetverbinding uitvalt.
Geen onderhoud
Zeker nu het online lesgeven aan scholieren wordt ingezet om scholen te ontlasten of zelfs voor langere tijd geheel te sluiten, moeten VodafoneZiggo en KPN hun verantwoordelijkheid in de coronacrisis nemen. Dit betekent concreet dat geplande onderhoudswerkzaamheden voor onbepaalde tijd uitgesteld dienen te worden. Mochten werkzaamheden echt noodzakelijk zijn om het netwerk operationeel te houden of om extra capaciteit te creëren om het stijgende dataverbruik in goede banen te leiden dan dienen de werkzaamheden in de nachtelijke uren uitgevoerd worden.
UPDATE: Inmiddels heeft VodafoneZiggo besloten om de onderhoudswerkzaamheden aan het Ziggo-netwerk per direct op te schorten. Lees hier meer.