Ziggo en KPN raken klanten kwijt aan Delta

Uit bestudering van de cijfers over het eerste kwartaal blijkt volgens Telecompaper dat de twee grootste internetaanbieders Ziggo en KPN klanten verliezen aan het Delta Fiber-bedrijfsonderdeel Delta. Delta Fiber heeft zich als doel gesteld om medio 2025 de grens van twee miljoen glasvezelaansluitingen te overschrijden. Onlangs werd bekend dat het bedrijf dit punt al eind 2024 bereikt.
Sneller internet
Delta Fiber is van de vier grootste internetproviders het bedrijf dat zowel consumenten als zakelijke klanten het snelste internet levert. De maximale internetsnelheid die Delta levert is 2 Gb/s symmetrisch. Twee keer zoveel als KPN en T-Mobile via glasvezel leveren. Delta wil binnenkort een abonnement in het aanbod opnemen waarmee een maximale symmetrische internetsnelheid van 8 Gb/s kan worden behaald. Alleen Tweak levert in een enkele stad aan een beperkte groep consumenten met 10 Gb/s symmetrisch nog sneller internet. Ziggo gebruikt een geheel andere techniek waardoor op dit moment een veel lagere maximale uploadsnelheid geleverd kan worden.
Meer klanten
Delta Fiber CEO Marco Visser liet op het Insight congres van Telecompaper weten dat het bedrijf in het eerste kwartaal 12.000 extra internetabonnementen had verkocht. Ziggo zag het aantal abonnementen op de consumentenmarkt met 18.500 teruglopen. Er was wel een stijging van het aantal verkochte zakelijke abonnementen met 10.000. Dit werd mogelijk veroorzaakt door het omzetten van consumenten- naar zakelijke abonnementen. Het totale aantal weglopende internetklanten bij KPN bedroeg 13.000, waarvan 11.000 op de consumentenmarkt.
Televisie
Een probleemkindje bij de Delta Fiber-aanbieders Delta en Caiway blijft echter het tegenvallende en op Ziggo en KPN achterlopende tv-platform. Zeker voor consumenten die waarde hechten aan lineaire televisie is dit platform mogelijk een teleurstelling. Zo ontbreekt op dit moment 4K en Ultra HD (UHD) en zijn er problemen bij het leveren van Dolby Digital 5.1-geluid. Ook wordt het aanvoersignaal niet een-op-een in betere beeldkwaliteit aan de abonnee doorgegeven, zoals KPN doet.