Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo EPG-probleem nog steeds niet onder controle: klanten blijven klagen

    Ziggo heeft na meer dan een half jaar de problemen met de elektronische programmagids (EPG) nog steeds niet onder controle.
    Jarco Kriek
    12 september 2021
    comments 12
    Ziggo EPG-probleem nog steeds niet onder controle: klanten blijven klagen

    De problemen begonnen begin dit jaar toen Ziggo besloot om de voor de EPG benodigde data bij een ander bedrijf in te kopen. Dit gebeurde gefaseerd omdat Ziggo meerdere distributiesystemen gebruikt. Als laatste was het Horizon 4-platform aan de beurt. Dit platform bestuurt de belangrijkste bruikleendecoders Mediabox XL en Mediabox Next. Ziggo-klanten die deze decoders gebruiken, klagen het meeste over de niet goed functionerende EPG.

     

    Niet volledig

    Na de overstap naar de nieuwe leverancier van EPG-data is de programmagids niet meer volledig. Dit wil zeggen dat niet van alle programma’s die worden uitgezonden de juiste programma-informatie wordt weergegeven. Wat vooral voor onrust onder klanten zorgt, is dat bij series die op tv-zenders worden uitgezonden regelmatig verkeerde informatie over het seizoen en afleveringsnummer wordt weergegeven. Ziggo-klanten die voor de betreffende serie de mogelijkheid ‘serie-opname’ gebruiken, krijgen te maken met het vervelende feit dat niet alle afleveringen van een seizoen van een serie zijn opgenomen.

     

    Overal anders

    Het vreemde dat zich voordoet, is dat er onderling verschil is in zichtbare EPG-data bij de verschillende distributiesystemen die Ziggo gebruikt. Als de EPG-informatie op bijvoorbeeld Mediabox Next onvolledig of incorrect is dan is de informatie die via online tv-dienst Ziggo GO wordt weergegeven in enkele gevallen wel volledig en correct. Zowel op het eigen gebruikersforum van het kabelbedrijf als op het onafhankelijke Ziggo gebruikersforum melden klanten problemen met de geleverde EPG-data.

     

    Niet beter

    Al direct na het eerste gebruik van de nieuwe EPG met data geleverd door een nieuwe leverancier in maart werd duidelijk dat deze vernieuwing geen verbetering was. Vanaf het eerste moment klaagden Ziggo-klanten over kortere, onduidelijke en in sommige gevallen verkeerde programma-informatie. Bij enkele zenders was op dat moment voor langere tijd in het geheel geen programma-informatie via de EPG aanwezig.

     

    Verbetering

    VodafoneZiggo liet enkele weken later via een woordvoerder aan Totaal TV weten dat een verbeteringstraject voor de nieuwe EPG was ingezet. "Vanwege een wisseling van leverancier van EPG-informatie wordt op dit moment algemene EPG-informatie – zoals Champions League - op hoofdniveau meegezonden. Specifieke EPG-informatie - zoals welke clubs tegen elkaar spelen - wordt een niveau lager meegezonden. In de gids ziet de klant die specifieke informatie door te klikken op het betreffende programmablokje. In het uitzendscherm ziet de klant op dit moment alleen de hoofdinformatie. We zijn met de leverancier in gesprek om deze informatie op hoofdniveau aan te leveren. Helaas kunnen we niet aangeven hoelang dit zal duren", was destijds de uitleg van het kabelbedrijf. Gelet op de nog steeds aanhoudende klachtenstroom over de EPG blijkt Ziggo nog geen definitieve oplossing voor de problemen gevonden te hebben.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieEPGbruikleendecoderMediabox NextMediabox XL

    Reacties