Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo – glasvezel 0-2: veel klanten stappen over

    VodafoneZiggo houdt het in de analyse van de kwartaalcijfers op een licht daling van het aantal internetabonnementen bij Ziggo. De realiteit is echter anders.
    Jarco Kriek
    25 juli 2023
    comments 8
    Ziggo – glasvezel 0-2: veel klanten stappen over
    Foto Getty Images

    Ziggo heeft te maken bij het grootste verlies van internetklanten bij de consumentendivisie in vele kwartalen. Het kabelbedrijf verloor maar liefst 35.400 internetklanten. Mocht dit over een heel jaar aanhouden, dan stevent het kabelbedrijf over 2023 af op een klantverlies van ongeveer 150.000 op de breedbandinternetmarkt voor consumenten. Een heel klein lichtpuntje is wel de groei van het aantal zakelijke internetabonnementen met 4.400. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Ziggo in de afgelopen maanden klanten die een Kamer van Koophandel inschrijving (KvK nummer) hadden opgegeven bij een consumentenabonnement automatisch naar een zakelijk abonnement heeft omgezet. Onder de streep zit Ziggo over de gehele linie het aantal internetklanten dus met 31.000 dalen.

     

    Concurrentie

    Dit staat in schril contrast met KPN, dat eerder deze week de financiële cijfers over het tweede kwartaal bekend heeft gemaakt. Daar groeide het aantal internetklanten juist met 19.000. Dit nadat KPN de kwartalen daarvoor ook het aantal internetklanten diverse kwartalen zag dalen. Opvallend is overigens dat VodafoneZiggo spreekt over concurrentiedruk op een dynamische markt als onderbouwing van het dalende aantal internetabonnementen. KPN is van mening dat de concurrentie op de vaste markt juist iets aan het luwen is.

     

    Glasvezel

    De kwartaalcijfers van VodafoneZiggo maken andermaal duidelijk dat bedrijfsonderdeel Ziggo gebukt gaat onder de snelle uitrol van glasvezel in Nederland. Concurrenten als KPN, T-Mobile en Delta kunnen hierdoor niet alleen in prijs maar ook met de kwaliteit van geleverde vaste diensten tv, internet en telefonie concurreren met Ziggo. VodafoneZiggo stelt hier tegenover dat het inmiddels een geslaagde test met DOCSIS 4 heeft uitgevoerd. Ook stelt het bedrijf dat Ziggo op dit moment de enige leverancier van vaste diensten is die op 7,3 miljoen adressen in Nederland gigabit internet kan leveren. En dit zonder te graven. Ziggo blijft echter vasthouden aan het beleid dat zij willen bepalen wat de behoefte van eigen klanten is. Het noemt regelmatig dat het HFC-netwerk op dit moment al snellere internetdiensten kan leveren maar dat dit nog niet gebeurt omdat de huidige snelheid voldoende is om aan de klantbehoefte te voldoen. Met downloadsnelheid is dit zeker het geval. Wat betreft uploadsnelheid zijn de meningen verdeeld. Het zet wel de tussenstand in de onderlinge strijd tussen Ziggo en glasvezel op 0-2.

     

    Prijsverhoging

    Hoewel de prijsverhoging van 1 juli in het derde kwartaal wordt meegerekend, is wel duidelijk dat deze verhoging het klantenaantal bij Ziggo geen goed heeft gedaan. De prijsstijging bij Ziggo bedroeg gemiddeld 8,5 procent met uitschieters boven de 10 procent. Een bepaalde abonnementsvorm ging hierdoor maar liefst €7,75 per maand in prijs omhoog. Mede door de prijsverhoging maar ook door een wijziging van de algemene voorwaarden konden alle Ziggo-klanten het abonnement – ook binnen de contractvaste periode – opzeggen. Alle opzeggingen en terugvallende omzet op de consumentenmarkt bij Ziggo zorgde ervoor dat de omzet van VodafoneZiggo voor het eerst onder de grens van een miljard euro (999 miljoen) zakte.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetkwartaalcijfersglasvezelconcurrentieconcurrentiedrukklantverlies

    Reacties