‘Ziggo heeft geen vertrouwen in eigen netwerk, focus op klantbeleving en entertainment’
Dat VodafoneZiggo de druk van de glasvezelnetwerken van KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF) voelt, blijkt wel uit de laatste kwartaalcijfers. Meer dan 35.000 consumenten keerden Ziggo in drie maanden tijd de rug toe. Dit is weliswaar minder dan een procent van het totale aantal klanten, maar toch een teken aan de wand voor het kabelbedrijf. Als deze ontwikkeling doorzet verliest Ziggo jaarlijks meer dan drie procent van het klantenbestand.
Netwerk
Telecompaper heeft de situatie bij VodafoneZiggo geanalyseerd. Hieruit blijkt dat het bedrijf geen ‘blijk van vertrouwen in het eigen netwerk toont’. Daarbij wordt getracht om de aandacht af te leiden van infrastructuur en daartoe behorende zaken als bandbreedte en internetsnelheid. De analisten stellen als dit succes heeft VodafoneZiggo weinig te duchten heeft van glasvezel. In de tussentijd verlegt het bedrijf de focus naar klantbeleving en entertainment. Dat op het gebied van klantbeleving nog aardig terrein te winnen is, blijkt na een korte blik op het eigen klant-helpt-klant community forum van Ziggo. Op entertainmentgebied timmert VodafoneZiggo goed aan de weg met het beschikbaar maken van streamingdiensten op de eigen bruikleendecoders en natuurlijk de eigen sportzender Ziggo Sport.