Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    [UPD] Ziggo onderzoekt slechte beeldkwaliteit Ziggo Sport

    Zijn de beeldproblemen bij Ziggo Sport het begin van het einde van DVB-C bij Ziggo, of gewoon een al langer lopend technisch probleem?
    Jarco Kriek
    12 maart 2024
    comments 13
    [UPD] Ziggo onderzoekt slechte beeldkwaliteit Ziggo Sport
    Foto Getty Images

    Bij de discussies die in het verleden werden gevoerd over Formule 1 bij Viaplay, werd in veel gevallen een vergelijking gemaakt met de beeldkwaliteit van de uitzendingen toen deze nog bij Ziggo Sport te zien waren. Formule 1 bij Ziggo Sport had inderdaad een betere beeldkwaliteit, maar nu de kans aanwezig is dat Formule 1 na drie jaar weer terugkeert naar Ziggo Sport zit eigenaar VodafoneZiggo in de maag met het slechtere beeld van het hoofdkanaal. Sinds enige weken zijn hierover klachten. Ziggo zegt dat het inmiddels een onderzoek is begonnen naar de beeldklachten.

     

    Meer kanalen

    Het probleem met de slechtere beeldkwaliteit wordt veroorzaakt door het aantal beelden per seconde. Dit was voorheen met het beeldformaat 1080i50 via de DVB-C uitzendnorm 50 beelden per seconde. Ziggo levert sinds enkele weken alle kanalen van Ziggo Sport in 1080i25. In plaats van 50 dus 25 beelden per seconde. Dit zorgt voor een beduidend slechter beeld, vooral bij snel wisselende beeldregistratie zoals juist bij Ziggo Sport aan de orde is. Op het Ziggo communityforum wordt inmiddels druk gespeculeerd. Is het een technisch probleem of is Ziggo bewust begonnen met een gefaseerd traject van uitschakelen DVB-C door mindere beeldkwaliteit te leveren, zo vragen diverse mensen zich af.

     

    Vragen

    De melding van Ziggo dat een onderzoek is ingesteld naar de problemen, zorgt bij enkele gebruikers van het forum voor nieuwe vragen. Bij de melding staat namelijk prominent een keuzemogelijkheid in beeld om het topic waarin de klachten worden besproken niet meer actief te volgen. Zij stellen dat juist het topic gevolgd moet worden om meldingen over de storing en het verhelpen hiervan te krijgen. Nu Ziggo juist actief promoot om het topic niet meer te volgen, vrezen zij dat een oplossing er niet snel gaat komen.

     

    Providers

    Het gemelde probleem met de halvering van het aantal beelden per seconde spelen zich alleen bij Ziggo af. Bij andere providers - zoals KPN, Odido en Delta - zijn nog geen meldingen over verslechterde beeldkwaliteit bij de kanalen van de betaalvariant Ziggo Sport Totaal.

     

    Update: Ziggo laat Totaal TV weten dat de volgmelding zoals besproken in de alinea 'vragen' in dit artikel berusten op een misverstand en onderdeel van de gebruikte forumsofrware zijn. Via deze link geeft het kabelbedrijf hierover duiding op het eigen community forum.

     

    UPDATE 2: de storing is opgelost. Meer informatie leest u hier.

    ZiggoZiggo SportVodafoneZiggotvtelevisiesportbeeldkwaliteit

    Reacties