Ziggo krijgt houvast in periode van terreinverlies aan glasvezel: ouderen kiezen massaal voor live tv

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat 43 procent van de eigenaren van een Smart TV de voorkeur geeft aan op traditionele wijze lineair kijken naar tv-zenders. Het zijn vooral oudere kijkers die op deze wijze tv-content tot zich nemen. Zo wordt in de leeftijdscategorie 67 jaar en ouder door 65 procent vooral live lineair gekeken. Jongere kijkers gebruiken vaker streamingdiensten en video on demand. In de leeftijdscategorie 50 tot 67 jaar kijkt 54 procent live lineair. Bij jongvolwassen kijkers met een leeftijd tot 25 jaar is dat 23 procent. Bij deze groep kijkers is vooral YouTube populair. Telecompaper voerde het onderzoek samen met Hypersolid uit.
Ziggo
De uitkomst van het onderzoek is vooral gunstig voor Ziggo. Het kabelbedrijf heeft een klantenbestand dat vergeleken met glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta meer uit oudere consumenten bestaat. Traditionele live lineaire tv is tevens een dienst die voor Ziggo belangrijk is. Het kabelbedrijf kan zich onderscheiden van glasvezelproviders met een technisch goed werkend tv-platform, ondersteuning van DVB-C en gebruik van eigen hardware. De glasvezelproviders hebben dan weer internet met symmetrische snelheid als wapenfeit. Jongere kijkers die meer streamingdiensten en video on demand gebruiken kiezen vaker voor glasvezelproviders.