Ziggo meldt hack e-mailaccounts: kabelbedrijf zelf geen blaam
Het online mailplatform Ziggomail bracht Ziggo op het spoor van de geslaagde hack van de e-mailaccounts. “Derden hebben toegang verkregen tot de accounts doordat ze beschikten over e-maillijsten in combinatie met wachtwoorden, of makkelijk te raden wachtwoorden”, zo bevestigt een woordvoerder van moederbedrijf VodafoneZiggo aan De Telegraaf.
Onbekend
Hoe de internetcriminelen zijn gekomen aan de lijst die toegang geeft tot de accounts kan de woordvoerder niet verklaren. Daarbij wordt gewezen om mogelijk meerdere externe bronnen. Eveneens is onbekend hoe lang de internetcriminelen toegang tot de gehackte e-mailaccounts hebben gehad. Overigens treft het kabelbedrijf zelf geen blaam aan deze hack omdat deze mogelijk was doordat klanten waarschijnlijk dezelfde wachtwoorden voor meerdere doeleinden gebruikten. Ziggo heeft de gehackte e-mailaccounts geblokkeerd en de betreffende klanten via een brief op de hoogte gebracht. Daarbij zijn instructies gegeven om de blokkade op te heffen.