Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo met tv en internet niet meer in trek bij consument: ook dure voetbalcontent kan klanten niet binden

    Het aanhoudende verlies van klanten bij Ziggo kan eigenaar VodafoneZiggo met een hoger financieel resultaat nog enigszins maskeren. Maar voor hoelang?
    Jarco Kriek
    30 oktober 2024
    comments 12
    Ziggo met tv en internet niet meer in trek bij consument: ook dure voetbalcontent kan klanten niet binden
    Foto Getty Images

    Dat het niet goed met Ziggo gaat dat is al langere tijd bekend. Het kabelbedrijf blijft aanhoudend klanten verliezen. Ook het verlies van klanten bij concurrent KPN en het kopen van de exclusieve uitzendrechten van de UEFA voetbalcompetities voor clubteams kunnen het tij voor Ziggo vooralsnog niet keren. De vraag is of dat met de huidige strategie ooit gaat lukken. Het kantenverlies van KPN leidde niet tot rooskleuriger cijfers bij Ziggo. Veel consumenten zegden hun abonnement op. Het maakt duidelijk dat VodafoneZiggo in het verleden de verkeerde afslag heeft genomen door vast te houden aan het investeren in DOCSIS en niet de overstap naar glasvezel heeft gemaakt.

     

    Minder tv-klanten

    Ziggo verloor de afgelopen drie maanden in totaal 34.000 klanten. Het klantverlies bleef hierbij gelijk aan dat van voorgaande kwartalen. Dit ondanks dat VodafoneZiggo veel geld investeerde in content en welkomstbonussen voor nieuwe klanten en extra kortingen om bestaande klanten binnen het klantenbestand te houden. Met internet ging het iets beter met Ziggo. Het aantal internetklanten op de consumentenmarkt daalde met 23.400 tot 3,138 miljoen. Zakelijk verkocht Ziggo echter meer internetabonnementen, namelijk 5.100. Het verlies van 33.800 komt omdat ook meer dan 10.000 klanten die alleen een tv-abonnement bij Ziggo kochten nu ook zijn afgehaakt. Dit ondanks de voordelen, zoals gebruik van eigen hardware en het niet extra hoeven betalen voor het kijken op meerdere plekken in de woning dat de uitzendtechniek DVB-C met zich meebrengt.

     

    Zorgelijk

    Als naar de bezettingsgraad van het Ziggo-netwerk wordt gekeken, blijkt in welke benarde positie het kabelbedrijf op dit moment verkeert. Het vaste netwerk werd met 8.600 adressen uitgebreid naar in totaal 7,55 miljoen. Hiervan worden er 3,45 miljoen actief gebruikt voor het leveren van één of meer vaste diensten. Dit zorgt voor een bezettingsgraad van 45,7 procent. Een verlies van 2,4 procent ten opzichte van een jaar daarvoor, toen dit percentage 48,1 procent was. Dat Ziggo als bedrijfsonderdeel binnen VodafoneZiggo ondanks het klantverlies financieel nog op de been blijft, komt door een mix van hogere ARPU – het gemiddelde bedrag dat een klant voor geleverde diensten betaalt – en verdere kostenbesparing. Maar uiteindelijk is deze mix vergelijkbaar met de zogeheten sinaasappelstrategie. Op enige moment is na het volledig uitpersen geen sap over en blijft alleen de lege schil van de sinaasappel over.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetkwartaalcijfersabonnementklantverliesconcurrentieconcurrentiedrukglasvezelUEFAvoetbaluitzendrechten

    Reacties