‘Ziggo met voetbalclubs in gesprek over aankoop uitzendrechten Eredivisie’

De doorgaans goed geïnformeerde sportmarketer Chris Woerts meldde in het WK-voetbalprogramma De Oranjewinter op SBS 6 dat VodafoneZiggo diverse Nederlandse voetbalclubs polst om de uitzendrechten van de Eredivisie in Nederlandse handen te houden. VodafoneZiggo is een Nederlands mediabedrijf. Andere mogelijke geïnteresseerden zijn voornamelijk buitenlandse streamingdiensten. Woerts verwacht dat onder andere Apple (Apple TV+), Amazon (Prime Video) en Netflix een serieus bod op de uitzendrechten gaan doen. Onduidelijk is of Disney gaat meebieden. Disney is eigenaar van ESPN, dat op dit moment de uitzendrechten van de Eredivisie bezit. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van streamingdienst Disney+.
Voetbalzender
Het nieuws dat VodafoneZiggo ten behoeve van het eigen kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal gaat meebieden op de uitzendrechten van de Eredivisie komt niet als volslagen verrassing. VodafoneZiggo kocht onlangs de exclusieve uitzendrechten van alle Europese voetbalcompetities voor clubteams die door UEFA worden georganiseerd. Hierdoor zijn alle wedstrijden van de Champions League, Europa League en Conference League vanaf medio 2024 voor een periode van minimaal drie jaar bij Ziggo en Ziggo Sport Totaal live en in samenvatting te volgen. Bij het bekendmaken van dit nieuws liet Ziggo Sport-directeur Marcel Beerthuizen – geflankeerd door VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoenkamp – al doorschemeren dat een bod op de uitzendrechten van de Eredivisie wordt overwogen.
Voetbalclubs cashen
De uitzendrechten van de Eredivisie voor de periode na medio 2025 worden mogelijk al volgend jaar verkocht. Woerts verwacht dat het winnende bod ergens tussen de 150 en 200 miljoen euro per jaar gaat worden. Dat is ongeveer twee keer zoveel als Disney de afgelopen jaren heeft betaald. Het is niet ondenkbaar dat VodafoneZiggo na het eventueel bemachtigen van de uitzendrechten een deel van de rechten in sublicentie aan streamingdiensten verkoopt. Het kan in dit geval bijvoorbeeld gaan om de uitzendrechten in landen waarin de aandeelhouders van VodafoneZiggo – Liberty Global en Vodafone Group – niet met tv-providers actief zijn.
Eredivisiebelasting
Het is onmogelijk om een bedrag van 150 tot 200 miljoen euro per jaar terug te verdienen met de verkoop van abonnementen en sublicenties. Eredivisie Media & Marketing (EMM), waarin Disney en Eredivisie CV de huidige uitzendrechten hebben ondergebracht, moest enkele jaren geleden met de invoering van de zogenaamde Eredivisiebelasting het tij keren om een faillissement te voorkomen. Op dit moment betalen alle abonnees van alle tv-providers – uitgezonderd Tele2 – voor iedere abonnee – of deze nu wel of niet naar Eredivisievoetbal kijkt – een vast bedrag per maand. Hierdoor kan EMM rendabel blijven. Mochten de uitzendrechten daadwerkelijk in handen van VodafoneZiggo komen, dan kunnen abonnees van andere providers dan Ziggo – zoals KPN, T-Mobile, Delta, Caiway en Canal Digitaal – Eredivisievoetbal kijken met een abonnement op Ziggo Sport Totaal.